Adresseavisen har nå over 70 000 abonnenter

Til tross for koronakrise og konkurranse har Adresseavisen vokst det siste året.

Administrerende direktør Tove Nedreberg og sjefredaktør Kirsti Husby i Adresseavisen. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.  Foto: Mariann Dybdahl

Saken oppdateres.

Sjefredaktør Kirsti Husby og administrerende direktør Tove Nedreberg gleder seg over utviklingen til Adresseavisen.

Denne uka rundet Norges eldste avis 70 000 abonnenter.

- Hva betyr dette for Adresseavisen?

- Det betyr at vi lager journalistikk som oppleves som viktig og relevant for leserne våre. Vi synes også det er veldig gledelig å se at så mange abonnerer på oss, og at vi har en god vekst i lesing, sier Kiristi Husby.

Ti prosent

- Vi har over 70 000 abonnenter, og det betyr at vi i år har hatt en abonnementsvekst på ti prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Vi er i gang med sommerkampanje på abonnement, men jeg vil understreke at ti prosent vekst hadde vi før kampanjen, sier administrerende direktør Tove Nedreberg.

Hun trekker fram at innholdet er avisas viktigste driver for salg.

- Vi ser at abonnentene kommer, og de blir. Det er vi glade for, sier Nedreberg.

- Kvalitet og grundighet er et kjennetegn for Adressa-journalistikken, og det ser vi at folk vil ha. Og det gir lojale lesere over tid, understreker sjefredaktøren. 


- Viktige i krisetider

Koronakrisen har vært utfordrende for Adresseavisen, som mange bedrifter. Samtidig har den vanskelige perioden også gitt en etterspørsel etter troverdig journalistikk.

- Under koronakrisen så vi at leserne søkte seg til oss. Vi har jobbet med å være nyhetsledende på smitteutvikling og saker knyttet til dette, konsekvenser av krisen for samfunnet og vært på innsida av helsevesenet. Og sørget for å være den arenaen som kan tilby digitale opplevelser, som for eksempel konserter, når hele landet er stengt. Det gjør at vi også har hatt fikk en voldsom vekst i lesertall i perioden, sier Kirsti Husby.

- Vi er også glade for å ha samarbeidsavtalen med RBK, ved at vi streamer deres treningskamper, sier Nedreberg.

Mer om RBK og annen sport finner du her

- I flommen av desinformasjon rundt oss, er vi viktige. Ikke minst i en hverdag der myndighetene griper inn i folks hverdag i en grad man ikke har sett siden krigen, er det viktig at media ettergår hva makthaverne gjør, sier Nedreberg.

Flere blir heldigitale

På nyåret fikk Adresseavisen også en ny konkurrent i nettavisa Nidaros.

- Konkurranse er alltid med på å gjøre oss bedre, det er sunt og bare noe som inspirerer oss til å utvikle oss videre. Vi tror veldig på Adressas strategi: å både være god på breaking news, viktige saker som setter agenda for Trondheim og regionen, og å være Trøndelags viktigste debatt-arena, sier Husby.

De gleder seg også over at Adresseavisen er nominert til fem mediepriser i år, blant annet er denne saken nominert til årets digitale historie og årets lokale nyhetsdekning:

Hvem kan redde Emma?

Det som vokser mest, er heldigitale abonnementer der papiravisa ikke er med.

LES OGSÅ: Nå er nesten halvparten av Adressas abonnenter heldigitale

- De som kjøper heldigitale abonnement, er som regel yngre enn de som kjøper Komplett med både papiravis og digital tilgang. Vi mener at innholdet vårt er viktig for yngre, og så jobber vi med hvordan vi kan nå unge enda bedre, sier Nedreberg.

Kirsti Husby sier at mange unge har kjøpt ung-abonnement.

- I tillegg til at mange unge er interessert i å abonnere på Adressa, har vi også et gratistilbud til unge lesere med trd.by, som har vokst veldig det siste året, sier sjefredaktøren.

Trd.by er et eget nettsted, men du finner også sakene på adressa.no.

Sjefredaktøren forteller at avisa har flere spennende prosjekter på gang framover.

- Vi har har store planer for satsing og nyskaping på områder vi vet er viktige for leserne våre, sier Kirsti Husby.

På forsiden nå