Fire har kjørt i feil kjøreretning gjennom tunnelen

- Det var en nær-døden-opplevelse, sier bilist som møtte en bil i høy fart i feil kjøreretning i Strindheimtunnelen.

Strindheimtunnelen i Trondheim er et av landets mest moderne tunnelanlegg, men det er likevel bilister som gjør feil eller benytter tunnelen til fartslek. (Arkivfoto)  Foto: Kjell A.Olsen

Saken oppdateres.

Tidligere denne uka skrev Adresseavisen om at Strindheimtunnelen i Trondheim har blitt en arena for villmannskjøring, med hastigheter på over 150 km/t.

Men det er ikke bare høy fart som har vært en utfordring i tunnelen som åpnet i slutten av juni. Vegtrafikksentralen har i tillegg registrert fire tilfeller av biler som kjører i feil kjøreretning gjennom tunnelen.

- Kom i vill fart

Merete Malvik har vært så uheldig å møte en bil i feil kjøreretning i tunnelen to ganger.

Første gang var Malvik og mannen hennes på vei gjennom tunnelen i retning mot Trondheim Sentralstasjon, da de møtte en bil som kom rett imot dem i venstre kjørefelt - i motsatt kjøreretning.

- Det var veldig skremmende. Mannen min kjørte, og bilen kom imot oss i vill fart. Han opplevde det som en nær døden-opplevelse. Bilen var i venstre felt, og vi var i høyre. Hadde den vært i samme fil som oss, hadde han ikke kunnet styre unna, og det ville blitt en frontkollisjon, sier hun.

Malvik ringte Vegtrafikksentralen for å varsle om det de hadde opplevd.

- De sa at de satt med hjertet i halsen, da de så situasjonen på kamera, sier Malvik.

En drøy uke senere opplevde Malvik og familien det samme, da de kjørte fra byen i retning nordover. Denne gang hadde de også datteren sin med seg i bilen, og hun synes situasjonen var skummel.

- Denne gang kjørte ikke bilen så fort. «Du må tute», sa jeg til mannen min, men det blir så en ikke rekker å reagere før det er for sent. Det er veldig flaks at det ikke har skjedd noen kollisjoner der ennå. Jeg tenkte – hvis vi har opplevd dette to ganger, hvor ofte skjer det egentlig?

I ettertid har Malvik og familien sett ekstra godt på skiltingen ved tunnelinngangene, og mener at denne er tydelig.

- Det er jo skiltet med innkjøring forbudt. Det er steinfarlig å komme inn i feil ende. Jeg har tenkt på det - hva om det kommer en bil med en småbarnsfamilie, så får de en bil rett i front, sier hun.

LES OGSÅ: Frykter alvorlige ulykker med fotgjengere i Strindheimtunnelen

Varsles med alarm

Ved Vegtrafikksentralen i Midt-Norge forteller operatør Per Morten Trymer at de har loggført fire tilfeller av biler som har kjørt i feil kjøreretning i Strindheimtunnelen siden tunnelen åpnet for snart to måneder siden.

- Når dette skjer, får vi en alarm om at det er bil i feil kjøreretning, slik at vi kan stenge av tunnelen. Men dette er ikke dagligdags, sier Per Morten Trymer.

Trymer opplyser at det er ingen mulighet for at en bil kan kjøre gjennom tunnelen i feil kjøreretning uten at dette blir registrert hos Vegtrafikksentralen. De ansatte overvåker også tunnelen med kamera.

- Det er både skilter og bommer, og vi sperrer av og varsler politiet, som eventuelt kan hanke inn dem som har kjørt feil. Det er klart dette er farlig, sier Trymer.

- Rekker dere alltid å stenge tunnelen?

- Det varierer. Hvis de kjører inn i nærmeste lomme og finner på at de skal snu, kan det hende vi ikke rekker det, sier Trymer.

LES OGSÅ: Slik er sikkerhetstiltakene i Strindheimtunnelen

- Meget alvorlig

Prosjektleder Harald Inge Johnsen ved Statens Vegvesen synes det er bekymringsfullt at bilister har kjørt gjennom Strindheimtunnelen i feil retning.

- Det er meget alvorlig. Det kan føre til en alvorlig ulykke, sier han.

- Er skiltingen god nok?

- Jeg oppfatter at skiltingen og merkingen er veldig tydelig, men vi ser jo innimellom at trafikanter gjør farlige feilvurderinger. I forbindelse med kryss er det fysisk umulig å helt fjerne muligheten for å kjøre feil kjøreretning, sier Harald Inge Johnsen.

Har situasjonen først oppstått, finnes det sikkerhetstiltak i tillegg til sperringene.

- En positiv mulighet er iallfall at de som styrer tunnelen, når de oppdager en bil i feil kjøreretning, kan sette et rødt kryss på skiltet over veibanen og veilede bilistene som allerede er inne i tunnelen til å unngå det aktuelle feltet. De kan også sette ned hastigheten. Da vil tunnelen fungere som en enløpstunnel, sier han.

22. august skal Statens vegvesen ha et evalueringsmøte med alle som er involvert i prosjektet, drift og sikkerhet i tunnelen.

-  Vi skal gjennomgå alle hendelser i tunnelen fra de to første månedene med drift, og evaluere hvordan ting fungerer. Her vil vi se på om det er nødvendig eller mulig med ytterligere tiltak for å få en ennå sikrere tunnel, sier Johnsen, som understreker at tunnelen har høy sikkerhet.

ADRESSA PLUSS: Erna klippet snora til Strindheimtunnelen

- Har ingen retrettmulighet

Bilførere som kjører mot kjøreretningen, vil som regel få minst et forelegg for å ha kjørt mot innkjøring forbudt-skilt, og førerkortet kan bli beslaglagt, etter at politiet har vurdert om bilføreren er skikket til å kjøre bil.

- Det er en svært farlig situasjon, for du har ingen retrettmulighet, eller mulighet til å kjøre inn til siden i en tunnel. Å snu er også farlig, ettersom lysene på bilen ikke vil vises så godt, sier politiførstebetjent Håvard Tømmervold ved Sentrum politistasjon i Trondheim.

Politiet kjenner til at det har vært episoder der bilister har kjørt i feil retning gjennom Strindheimtunnelen, men Tømmervold kjenner ikke til hva som skjedde i etterkant av de enkelte tilfellene.

- Hvilke reaksjoner bilføreren vil få i en slik situasjon, kommer an på hvor langt dette går. Det kan ende med en dødsulykke og dermed i verste fall med tiltale for uaktsomt drap, sier Tømmervold.

- Har dere vurdert flere kontroller på strekningen?

- Vi har snakket om dette, og kontrollvirksomheten vil nok øke noe. Dette med kjøring mot skilt vil imidlertid være enkeltstående tilfeller, sier Tømmervold, som mener at trafikkbildet rundt tunnelen skal være oversiktlig.

- Påkjøringsrampene er svært godt skiltet. Først er det et innkjøring forbudt-skilt, så et opplysningsskilt som viser at du kjører feil vei, så et nytt innkjøring forbudt-skilt, sier Tømmervold.

- Men politiet får jevnlig meldinger om biler som kjører mot kjøreretningen, blant annet på E6 og Omkjøringsveien. Ofte blir reaksjonen et førerkortbeslag, sier han.

§
Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå