Vegvesenet ville ikke anbefalt denne fraktemetoden av elbilen

- Det kunne gått galt dersom hengeren hadde begynt å pendle, mener inspektør i utekontrollen.

Saken oppdateres.

En adressa.no-leser på vei mot Spongdal sentrum torsdag kveld sperret opp øynene da hun så hvordan noen hadde valgt å frakte en elbil.

- Vi lå bak hengeren, men vi holdt god avstand. Hengeren vinglet ganske mye, og vi var redd for at den skulle velte over på siden, forteller tipseren.

LES MER: Usikret last på trønderske veier – her er skrekkbildene

- Vurderte å ringe politiet

Tipseren la merke til at elbilen var stroppet fast på hengeren, men synes likevel at det var en spesiell måte å frakte bilen.

- Det så veldig rart ut og vi reagerte med en gang. Vi vurderte å ringte politiet, men så svingte den av like etterpå, forteller tipseren.

Inspektør Morten Frantzen ved utekontrollen til Statens vegvesen Sør-Trøndelag forteller at det er mange momenter som skal vektlegges når man kommer over en potensiell «farlig last»-situasjon.

- I en slik situasjon ville vi ha sjekket tillatt totalvekt for hengeren og vi ville også sjekket hvor godt lasten var sikret, sier han.

LES MER: Dette vogntoget hadde tre tonn for mye last på høyre side

- Kunne gått galt

Å frakte en bil på en vanlig henger er ikke ulovlig så lenge man ikke overskrider den tillatte vekten, ifølge Frantzen.

- Men jeg ville ikke anbefalt denne fraktemetoden. Tyngdepunktet virker høyt, og hvis dette hadde begynt å pendle, kunne det gått galt. Da kunne bilen blitt revet med i fallet, sier han.

Hadde vegvesenet kommet over denne lasten ville den blitt nøye kontrollert mener inspektøren. og anbefaler at folk heller bruker bilhenger for å frakte biler.

LES MER: Stoppet bremseløst vogntog på 40 tonn i Verdal

- Veldig stødig

Adressa.no har vært i kontakt med bileier som forteller at hengeren har en tillatt totalvekt på 2,7 tonn. Bilen veier rundt 1,1 tonn og hengeren har en egenvekt på 470 kilo.

- Det er godt innenfor reglementet. Den var veldig stødig sammenlignet med når jeg kjører med gravemaskin på samme hengeren, forteller bileieren. 

Han var på vei for å selge elbilen da han valgte å frakte den med hengeren. Eier understreker at han er vant til å frakte en del gjenstander på henger, og han er godt kjent med reglementet.

LES MER: - Det ser ikke ut til at folk lærer

- Forsvarlig

- Jeg har fraktet mye i mitt liv, og bilen var ikke bare slengt oppi hengeren. Elbilen var forsvarlig sikret med lastereimer som tåler 16 tonn. Jeg har ingen kommentar til vegvesenet som mener tyngdepunktet er for høyt, sier bileieren.

Han er ikke overrasket over at noen tok et bilde da han kjørte med elbilen på hengeren, men mener selv at han ikke gjorde noe ulovlig.

- Det er alltid noen som skal være forståsegpåere, kommenterer han. 

Adressa.no har mottatt en rekke henvendelser av kreative, merkelig og uforsvarlige lastemåter på kjøretøy. Under kan du se en rekke utrolige bilder og historier fra veiene i Midt-Norge.

LES MER: - Dum og dummere

LES MER: - Dette er livsfarlig

LES MER: UP-sjefens skrekkbilder

LES MER: Mobilt spa på veien

LES MER: Sjekk det lastestativet!

LES MER: - Vi fikk hakeslepp

LES MER: Hoppekonge på veien

LES MER: Hoppet over noen trafikkregler

LES MER: «Er det mulig?»

LES MER: Statens vegvesens skrekkbilder

LES MER: Dum og dummere

LES MER: - Fire meter listverk ut av vinduet

LES MER: - Rett og slett hårreisende

LES MER: Drivende galskap

LES MER: Lettvint blir livsfarlig

LES MER: Hårball på tur

LES MER: Hadde sofa, madrass, vaskemaskin, dyne og Kunnskapsforlagets Store Verdensatlas på taket

LES MER: Kjørte lastebil med lastebil på planet

LES MER: Tok flaggstanga på taket

LES MER: - Fryktet at sekkene skulle fly av

Dersom du kommer over lignende i trafikken så send gjerne et bilde på mailadressen webred@adresseavisen.no eller MMS til 07200 med kodeord TIPS

På forsiden nå