- Dette er samfunnsoppdraget

Rektor Gunnar Bovim viser fram en elektrisk reserbil, og presenterer den som resultat av samfunnsoppdraget til NTNU.

Går veldig fort: Stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad studerer Norges første elektriske reserbil. I bakgrunnen Roy Iversen og Magnus Buseth fra studentforeningen Revolve og Henrik Asheim og Trond Giske i utdanningskomiteen på Stortinget.  Foto: jens petter søraa

Saken oppdateres.

Bilen er Norges første elektriske reserbil. Og den er laget på NTNU av studenter.

Har laget bilen selv

- Denne bilen har vi laget, forteller Magnus Buseth og Roy Iversen fra studentforeningen Revolve når de viser fram bilen til Utdanningskomiteen på Stortinget som besøker NTNU for første gang etter valget i fjor.

Målet med besøket er at utdanningskomiteen skal få innsikt i hva NTNU driver med, og rektor Bovim bruker bilen for å vise fram mye av virksomheten på NTNU.

Bilen er laget på NTNU, av studenter på fritiden, og det er studenter fra hele den faglige bredden som står bak bilen. Totalt har studenter fra 11 studieretninger jobbet med bilen.

Jobber fulltid med bil på fritiden

Iversen og Buseth kunne fortelle stortingsrepresentantene at de jobber fulltid både med bilen og som studenter.

Sammen med resten av Revolve har de designet bilen, og bygd den fra grunnen. I demonstrasjonen for stortingsrepresentantene la de vekt på at de er glad for å studere på et universitet der de får muligheten til å bygge sin egen bil.

Ny bil hvert år

Bilen har elektrisk motor og går fra 0 til 100 km/t på 2,9 sekunder. Den er designet for å gå fort. Og alt står studentforeningen Revolve bak. De lager ny bil hvert år, og konkurrerer internasjonalt i konkurransen Formula Student. Akkurat denne bilen som stortingsrepresentantene fikk se, kom på sjette plass i den internasjonale konkurransen.

- Hver enkelt av oss har brukt tusen timer på bilen i tillegg til fulltidsstudier sier Magnus Buseth.

– Det er utrolig lærikt. Han forteller at hensikten er å gå fra teori til praksis. De har konkurrert om raskest bil, beste design, har foklart materialvalg, hva bilen koster å bygge og lagt fram forretningsmodell.

- Vi har regnet på alt! sier Buseth og mener deltakerne på prosjektet får en unik erfaring når de skal ut i arbeidslivet.

På forsiden nå