9. oktober er det offisiell åpning av den nye gang- og sykkelbroen over Skansenløpet i Trondheim.
Den hundre meter lange broen gjør det mulig å bevege seg mellom Ila og Brattøra uten motorstøy.
I midten er det et 60 meter langt ledd som kan åpnes og lukkes hvis båter skal forbi.
Svingbroen skal åpnes 1500 ganger årlig
- Åpning og stenging vil skje innenfor tidsluker. Slik at gående og syklister kan benytte broen til og fra jobben, sier byggeleder Leif Arne Hafstad i Statens vegvesen til adressa.no.
Med dette blir det lettere å planlegge om man skal bruke den nye broen eller ikke.
Tar et kvarter
Tidslukene skal fastsettes av Trondheim havn i løpet av uken. Først skal de ha samarbeidsmøte med Statens vegvesen og Jernbaneverket.
- Ventetiden er inntil 15 minutter. Det skal etableres et informasjonsskilt ved Tollboden som varsler når broen stenges. Da har man valget om å dra via sentrum eller vente ved broen, beskriver Hafstad.
Se kjempeløftet på Skansen
Sperres med bom
Åpning og lukking av svingbroen vil bli tydelig markert i forkant.
- Det varsles på begge sider med høyttalere og lys. Videre inspiseres broen via kamera før den stenges med bommer.
Parallelt med det nye prosjektet ligger en fredet klaffebro som brukes av Dovrebanen.
Samkjører broene
Hafstad forteller at båteiere skal henvende seg på samme måte som i dag, hvis de trenger tilgang gjennom Skansenløpet.
Han påpeker at dette må skje noen minutter tidligere enn før, fordi Jernbaneverket og Vegtrafikksentralen skal koordinere det hele.