Mens ladestasjonen i Munkegata er urørt, står to elbiler parkert foran den. Det betyr at ingen biler som har behov for strøm, får tilgang på stasjonen.

- Dette er ikke et enkeltstående tilfelle. Vi anser det som et stort problem at elbilister tar seg til rette på denne måten. Det er illojalt overfor andre elbilister, og rett og slett dårlig gjort, sier Bjørn Ove Berthelsen, sjefingeniør ved Miljøenheten i Trondheim kommune.

Han har flere ganger sett biler som står parkert på denne måten, og mener også at det finnes en del gjengangere blant synderne.

Ikke ulovlig

Det finnes ingen lovhjemmel som kan tas i bruk for å hindre elbilister i å stå foran ladestasjonene uten å være plugget på. Derfor har verken kommunen eller Trondheim parkering noen sanksjonsmuligheter når eiere av elektriske biler velger å parkere der.

- Dette er veldig ødeleggende for andre elbilister, både med tanke på at de som faktisk trenger strøm ikke kommer til og elbilistenes omdømme i byen. Det blir som å peke nese til andre bilister og si «se, her har jeg byens beste parkering, og jeg står gratis», påpeker Berthelsen.

Det sier budbilsjåfør David Green seg helt enig i.

- Jeg irriterer meg grønn over dette!

- Elbiler står gratis flere steder i byen, så ingen trenger å være så ego at de bare setter fra seg bilen her og går, påpeker han.

Ustabile ladestasjoner

Da Green skulle jobbe overtid i går kveld, og trengte påfyll av strøm på budbilen, ble det ingen lading i Munkegata. Tre biler sto parkert på ladestasjonene uten å lade. Den fjerde stasjonen virket ikke.

- Det er også et problem, ladestasjonene har vært veldig ustabile. Noen dager virker de, noen dager virker de ikke, og ingen ser ut til å vite hvorfor, sier Green.

Ifølge Berthelsen er svaret på dette anleggsarbeidet som pågår i området.

- Vi åpnet de nye ladestasjonene den 19. september, og i ettertid ser jeg at det muligens skulle vært utsatt ei stund. Anleggsarbeidene fører både til at de tidvis må slå av strømmen, noen uhell og andre ting som gjør at ladestasjonene blir satt ut av spill, forklarer Berthelsen.

Etter å ha fått beskrivelsene fra Green, sier sjefingeniøren at han skal ta opp problemet med prosjektledelsen for Munkegate-prosjektet.

- De må gjøre det de kan for at det skal være strøm på laderne så ofte som bare mulig, understreker han.

Tre timers parkering

Uansett er ikke Green klar for å frikjenne kommunen helt for ansvaret. Han mener at skiltingen som sier at elbilene kan stå ved ladestasjonen i tre timer, må ta sin del av skylden når bilene ruger på plassen.

- Tre timer er bare tullete. Alle andre ladestasjoner i byen har én times lading, maks, så må du flytte deg. Du får ladet nok strøm til seks mils kjøring på én time, og det er vel de færreste som har helt flatt batteri når de stiller seg opp, så én time er nok, sier Green.

De nye ladestasjonene i Munkegata er helt moderne, men tilgangen på strøm er litt begrenset, slik at de fortsatt ikke fungerer som hurtigladere, men som vanlige ladestasjoner. Derfor har miljøenheten valgt å la skiltingen være som den er, slik at bilene ifølge skiltinga kan stå på plassen i tre timer, til tross for at de ikke er ment som parkeringsplasser, kun som ladestasjoner.

- Vi er i dialog med Trondheim parkering for å finne ut hva vi kan gjøre. Muligens kan vi sette opp skilt med klare oppfordringer til bilistene, slik at de flytter bilen når de er ferdig med å lade.

- Det viktigste er jo at vi må samarbeide og vise hensyn til hverandre, det er det som får trafikken til å flyte, sier Green, og legger til:

- Bøller har vi ikke bruk for!

Les også: Trøndere på elbil-toppen

Les også: Kollektivpendlerne taper grovt mot Tesla-kjørerne

Les også: - Satsing på elbiler er nødvendig

LEs også: - Elbilstøtten er galskapspolitikk

David Green har sett seg lei på elbilister som parkerer på ladestasjonene uten å lade bilen sin. Dette bildet ble tatt tirsdag formiddag. Ladestasjonen Green da parkerte ved, virket ikke. Det er et annet problem i Munkegata, ifølge budbilsjåføren. Foto: PRIVAT
Sjefingeniør Bjørn Over Berthelsen oppfordrer elbilister til å utvise god folkeskikk og slutte med å oppta ladeplassene unødig. Foto: OLA HEGVOLD