Sist søndag startet Torstein Olsen på turen ut i Trondheimsfjorden med sin 25 tonn tunge og 12 meter lange fiskebåt.

For båter av slik størrelse må Skansenbrua og den nye svingbrua åpnes parallelt.

Olsen fikk beskjed fra bruvakten om at alt var klart.

- Jeg la på litt ekstra turtall inn i den trange passasjen og akkurat idet jeg skulle svinge inn under jernbanebrua fikk jeg telefon fra vakten. Jeg måtte stoppe fordi svingbrua hadde tekniske problemer, beskriver Olsen.

I videoen over viser skipperen hvor små marginer det er snakk om gjennom Skansenløpet.

- Kritisk situasjon

- Det er en ganske kritisk situasjon. Jeg var alene om bord og hadde ingen annen mulighet enn å gå baklengs tilbake i kanalen. Etter mye om og men, gikk det til slutt bra, forteller 86-åringen.

Slike hendelser byr på utfordringer for en pensjonert fiskebåt med fire meter i bredden og kun én propell til rådighet.

I Skansenløpet er det nemlig sterke strømmer og smalt på enkelte steder.

- Det er absolutt fare for at det kunne gått galt og det er en uønsket hendelse som jeg godt kunne vært foruten, fastslår han.

- Kommunikasjonssvikt

Fritidsbåter kan kjøre fritt under brusystemet. Er derimot båten er av det større slaget eller har mast må begge bruene åpnes.

Det er operatører hos Jernbaneverket og Statens vegvesen som styrer de to bruene.

Her finner du en oversikt over hvilke tidsrom bruene kan åpnes i.

- Operatørene sier at ting er ok, eller ikke ok. Én av de sviktet på søndag og det medfører etter prosedyrene at brua ikke skal åpnes. Da kan det skje en uønsket hendelse som dette, sier Leif Arne Hafstad i Statens vegvesen som er byggeleder for den nye gang- og sykkelbrua.

Etter hvert skal Vegtrafikksentralen overta styringen av svingbrua, men frem til det tekniske er på plass, styres dette av mannskap som befinner seg på Skansen.

-Tekniske problemer

Han forteller at at feilen skyldtes feil på noen elektroniske følere som skal gi beskjed om hvilken posisjon brua har til enhver tid.

- Vi har kun fått melding om én hendelse og dette ble utbedret på søndag. De gjorde en justering på stedet og siden har det fungert som det skal, hevder Hafstad.

Det er Jernbaneverket som tar imot forespørsler om bruåpning.

- Alle prosedyrene ble fulgt til punkt og prikke opp mot Vegtrafikksentralen, så viste det seg at gang- og sykkelbrua fikk tekniske problemer. Da kontaktet operatøren vår fiskebåten og ga beskjed om at han måtte kjøre opp kanalen igjen, fordi han ikke fikk bruåpning, sier områdesjef Ingvild K. Ulvik i Jernbaneverket.

- Har du fått meldinger om lignende situasjoner?

- Jeg har ikke fått tilbakemelding om at det har vært noe problem, fastslår Ulvik.

- Må ha trygghet

Med 300 medlemmer og et 20-talls større båter er Kystlaget Trondhjem avhengige av at bruåpningen fungerer som det skal.

- Det er blitt gradvis dårligere vilkår for de som er avhengige av båttrafikk til og fra kanalen. Bruåpningstidene er ved flere anledninger blitt innskrenket uten at brukere er blitt involvert, sier sekretær Egil Eide.

Tirsdag neste uke arrangerer Statens vegvesen et møte der båttrafikken gjennom Skansenløpet skal diskuteres.

En rekke aktører er invitert og blant disse er Kystlaget Trondhjem, som skal ta opp sine bekymringer.

- Vi har forståelse for at det kan bli innkjøringsproblemer med den nye svingbrua, men vi er nødt til å ha en trygghet og garanti for at det er levelige forhold for oss fremover. Ellers vil kanalen bli et dødt vannspeil der båtene og trafikken forsvinner, mener Eide.

- Barnesykdommer

Leif Arne Hafstad i Statens vegvesen forteller at de skal høste erfaringer fra det som kommer opp på tirsdagens møte.

- Det har vært viktig for Vegvesenet å få prioritert de som går og sykler på morgenen og ettermiddag. Det har vi fått gehør på og jeg tror vi har kommet ganske nært et optimalt forhold, sier han

Etter åpningen har Hafstad registrert at mange har tatt i bruk det nye området.

- Folk må høste sine erfaringer over tid og ikke bare i løpet av to uker. Dette er en innkjøringsfase og målet vårt er å få det til å fungere optimalt. At det er én og annen barnesykdom er ikke uvanlig, understreker han.

Torstein Olsen (86) bruker den pensjonerte fiskebåten som hytte på havet. Han ønsker den nye svingbrua velkommen, men frykter at båteierne skal bli underprioritert i det store bildet. Foto: Mads René Trellevik
Skipperen har lang erfaring fra båtlivet, men er klar på at søndagens snuaksjon i Skansenløpet fort kunne gått galt. Foto: Mads René Trellevik