Men først skal Eirik Hoff Lysholm debattere mediesituasjonen i trønderhovedstaden. Det skjer i kveld, der sjefredaktøren i Dagsavisen får brynt seg på kolleger i Adresseavisen og Klassekampen.

Møtet arrangeres nettopp på bakgrunn av Dagsavisens planer om å gjenreise Arbeider-Avisa. Går alt som Hoff Lysholm vil, har trondhjemmerne neste år på nytt to dagsaviser å velge mellom. Det har de ikke hatt siden 1996, da Arbeider-Avisa gikk inn.

–Jeg har fått telefoner, mail og til og med brev i posten. Responsen fra folk i Trondheim er utrolig inspirerende, sier Hoff Lysholm.

Ønskes velkommen

For få uker siden deltok han på redaktørforeningsmøte i byen. Også der ble avisplanene godt mottatt.

–Trondheim er for stor til bare å ha en dagsavis. Og byen har åpenbart redaktører med bredere perspektiv på sitt virke enn å være alene i markedet, sier Hoff Lysholm.

Forhåpentlig er gangen videre positivt styrevedtak tidlig på nyåret, deretter stillingsutlysninger, for så å utkomme med første nummer av avisen som blir hetende Dagsavisen Arbeider-Avisa i god tid før valget den 14. september.

–Dagsavisen er en politisk avis, og det er viktig å markere oss i en valgkamp. Vi håper å få bygd et solid opplag i ukene før valget, sier Hoff Lysholm.

Over 2000 i opplag

Opplaget må bli på minst 2000 eksemplarer, og formen blir den samme som i Drammen og Moss. Der utkom Dagsavisen Fremtiden i fjor og Dagsavisen Moss Dagblad denne høsten. Begge kommer som seksdagersaviser i papirformat med lokal forside og nyhetssider med lokalstoff, sammen med nasjonalt og internasjonalt stoff fra redaksjonen i Oslo. Likens stoffblanding finnes i de digitale utgavene.

Nylig overtok Dagsavisen også driften av Rogalands Avis, som etter hvert skal tilbake til å komme ut seks dager i uka i stedet for tre.

Det vil bli åtte til ti sider med lokalt stoff i Arbeider-Avisa, ifølge Hoff Lysholm

Mens lokal soning av aviser er vanlig i flere andre land, er det Dagsavisen som introduserer denne måten å utgi avis på i Norge. Inspirasjonen har Hoff Lysholm fra blant annet svenske Expressen som utgir sonete utgaver i Göteborg og Malmö.

–Vi gjør nå det som store aktører gjør i andre land, sier Hoff Lysholm, som ser fordeler med denne måten å snekre avis på.

–Mens en riksavis med distriktskontor må produsere stoff som kan leses av resten av landet, kan vi være på fornavn med de lokale politikerne, sier han.

Vil påvirke nyhetsbildet

Opprinnelig kommer Hoff Lysholm fra Bodø, og har bakgrunn fra Nordlandsposten, Bergensavisen, VG og ukebladet Her og Nå. I 2010 begynte han som utviklingsdirektør i Dagsavisens eierselskap Mentor Medier, fortsatte som administrerende direktør og konstituert sjefredaktør før han tidligere i år ble eneleder, det vil si både direktør og sjefredaktør for avisen.

–Hva tror du nye Arbeider-Avisa vil bety for Adresseavisen?

–Jeg tror det er sunt med konkurranse på et område som betyr mye for folk i Trondheim. Selv om vi blir en liten aktør mot Adresseavisen, tror jeg det mulig å påvirke det løpende nyhetsbildet, og i enkeltsaker tilføre nye og andre stemmer.

Samfunnsredaktør Stein Arne Sæther i Adresseavisen synes det er spennende at avisa får en konkurrent.

–Det er alltid positivt med konkurranse. Selv om de er mindre enn oss, kan de helt sikkert supplere oss på enkelte områder, sier Sæther.

Kveldens mediedebatt foregår på Olavs Pub og Spiseri, og arrangeres av Manifest Tidsskrift og forumet Trondheims Venstreside. Blant spørsmålene som stilles er hva bare én dagsavis i en by betyr for den offentlige debatten.

Fra Adresseavisen stiller samfunnsredaktør Stein Arne Sæther og fra Klassekampen sjefredaktør Bjørgulv Braanen, som også satser i Trondheim og fra nyttår har på plass sin journalist nummer to.

grete.holstad@adresseavisen.no

Ny logo: Gammel kjempe gjenoppstår i ny drakt.