Tjener millioner på bøter

NTNU forteller om tilbakemeldinger med «frisk språkbruk» etter at universitetet begynte å ta betalt for parkering.

Saken oppdateres.

Siden september har parkeringsvakter patruljert på NTNU-tilknyttede parkeringsplasser. På tre måneder har det ført til tusenvis av bøter. Ifølge Universitetsavisa er det skrevet ut 2714 bøter siden systemet ble innført.

- Det har vært litt frisk språkbruk, sier seniorrådgiver Jens Petter Nygård ved driftsavdelingen om noen av tilbakemeldingene.

Profesjonelt behandlet

Ifølge Nygård er det først og fremst personer som har klager på grunn av automater som ikke fungerer som kan ringe og levere kjeft. Trondheim Parkering står for patruljeringen av områdene.  

Bøtesatsene på 600 kroner er også fastsatt av NTNU på et nivå som Trondheim Parkering bruker i andre, lignende private sammenhenger.

- Vi har lagt oss på en linje som er standard for slike ordninger, sier Nygård.  

Betalingsparkering gjelder på Gløshaugen, Kalvskinnet, Dragvoll, Moholt, Tyholt, Ringve gård og Trondheim biologiske stasjon.

1,6 millioner

NTNU hadde i utgangspunktet regnet med å få inn ti millioner kroner i parkeringsavgift, men etter at det nye systemet ble innført, kjører færre bil. Dermed opererer man nå med mellom tre og fem millioner forventede kroner i året.

De 2714 bøtene gir en inntekt på 1,6 millioner. Pengene går imidlertid ikke til julebord i driftsavdelingen. Mange av midlene er øremerket en miljø- og kollektivsatsing ved universitet.

- Vi har laget garderober, overbygde sykkelskur som kan låses og slike ting, sier Nygård.

Ifølge seniorrådgiveren er det foreløpig ettergitt noen bøter, på grunn av feil på systemer og minst et tilfelle hvor betaling ble umuliggjort ved at Telenor hadde tekniske problemer.  

Universitetet behandler ikke klagene selv.

- Vi kan ikke ha et klagekontor. Klagene blir behandlet profesjonelt av Trondheim Parkering, sier han.

På forsiden nå