Varsler sjåførflukt

Fagforeningen varsler sjåførflukt og frykter kaos i kollektivtilbudet dersom bussen settes på anbud.

Saken oppdateres.

– Anbudsutsetting vil ødelegge kollektivtilbudet i Trondheim, mener Ole Roger Berg, leder av Fagforbundet – Buss og sporveibetjenings forening.

- Vil flykte

Han viser til at det allerede i dag må lokkes med blant annet gratis førerkort for å rekruttere nok sjåfører til å fylle bussrutene. Fagforeningens medlemmer er svært skeptiske til å bli i jobben om arbeidsplassen blir satt ut på anbud.

– I dagens arbeidsmarkedssituasjon vil en stor del av de ansatte flykte, selv før anbudsrunden er gjennomført. Et politisk vedtak om å sette kollektivtrafikken på anbud vil være nok for mange av våre medlemmer, sier Berg og forteller at diskusjonene som pågår allerede har spredt usikkerhet blant de ansatte i Team Trafikk.

Om politikerne bestemmer seg for anbud, frykter han at sjåførkabalen vil rakne.

– Det vil gi kaos i kollektivtrafikken, sier Berg og viser til situasjonen som har oppstått i Rogaland, der mange sjåfører forsvant til andre jobber da franske Veolia vant anbudet over Nettbuss-Vest. Etterpå har det blitt store problemer i avviklingen av busstrafikken.

– Blir ikke billigere

Han mener politikere som ser for seg store økonomiske gevinster vil få seg en overraskelse, både fordi utgifter vil bli flyttet over til offentlig administrasjon og fordi konkurranseutsettingen i Rogaland har vist at Veolia driver med underskudd for å komme seg inn på markedet.

–¿Det vil verken bli så billig som enkelte politikere tror eller bli mulig å gjennomføre de store og positive satsingene man ønsker i kollektivtrafikken uten sjåfører.

De ansattes skepsis skyldes at de mener det vil gi dårligere arbeidsforhold, både i hverdagen og økonomisk, med en ny arbeidsgiver.

– Alt vi har bygd opp av lokale avtaler og pensjonsavtaler forsvinner med et pennestrøk. Samtidig tilsier erfaringene fra andre byer urealistiske ruteoppsett og mangel på pauser. Bussjåførene har en tøff nok arbeidsdag fra før om ikke de skal få dette i tillegg, fastslår Berg.

Han ønsker at fylkeskommunen overtar selskapet eller finner en løsning der Team Trafikk og fylkeskommunen inngår et tettere samarbeid.

– Kollektivtrafikken i Trondheim er faktisk på rett spor, med trafikkøkning og bedre kundetilfredshet. Nå trenger vi ro og sikkerhet for å gjennomføre langsiktige satsinger som kan gjøre det enda bedre.

På forsiden nå