NTNU slaktes for sykkelsponsing

Vitenskapelig ansatte og studenter er sjokkert over at NTNU sponser TV 2 sine sendinger av Tour de France. – Penger rett ut av vinduet, sier reklameekspert.

Saken oppdateres.

Professor Tor G. Syvertsen ved Institutt for konstruksjonsteknikk er ikke nådig i sin kritikk.

– Det finnes knapt midler til å drive elementær undervisning og forskning, og likevel bruker NTNU mye penger på reklame og markedsføring. Det er håpløst og fullstendig bak mål, sier Syvertsen. Han ble provosert da han så at NTNU skulle sponse Tour de France-sendinger, og sendte inn et leserinnlegg til Universitetsavisa. Der foreslår han at NTNU skifter slagord fra «Det skapende universitet» til «Det sløsende universitet».

– Vi har ikke nok penger til basisvirksomheten vår, men administrasjonen vil assosiere oss med svindel og doping i sykkelmiljøet. Pengene til sponsing kunne kommet godt med for mange institutter som virkelig sliter økonomisk, sier han.

- Dårligere tilbud

– Utviklingen har pågått i mange år, og det er stadig mer oppmerksomhet om penger. Det blir dårligere studietilbud, og det er ikke lenger nok substans bak studiene våre. NTNU later som de har noe fantastisk, men bak fasaden står det dårlig til, sier Syvertsen. Selv skulle han gjerne ha brukt mer tid på studiene, men må bruke mesteparten av tiden på egen forskningsvirksomhet for å skaffe penger til instituttet.

– Vi har nok av søkere og trenger ikke å bruke penger på det. Da bør vi heller sørge for at vi har et skikkelig tilbud å tilby søkerne, mener Syvertsen.

Burde laget selv

Professor Torstein Vik ved Det medisinske fakultet er heller ikke fornøyd med NTNUs markedsføring.

– Jeg reagerte både på cowboy- og eksorsisten-reklamene. Vi bør heller skape mer blest rundt de tingene vi faktisk gjør, som for eksempel hydrogenbilen som deltok i Shell Eco-marathon, sier Vik. Med tanke på at NTNU har fag som medieproduksjon, musikk og teknologi så burde NTNU ha laget sin egen reklamefilm ifølge medisinprofessoren.

– Studenter er jo ekstremt kreative, og det ville ikke kostet så mye. Og dersom vi hadde laget vår egen reklame, så ville også det vært god reklame, sier han.

- Studentene er beste reklame

I mai i fjor skrev Tina Tahtchieva og Inger Agnete Reppen et leserbrevinnlegg som sto på trykk i Adresseavisen. De var skeptiske til NTNUs reklamekampanje som blant annet besto av NTNU-ringetone.

– Jeg synes det er rart at de bruker penger på Tour de France. Det har ikke så veldig mye med NTNU å gjøre, og det er ikke heldig å bli koblet mot det, sier Inger Agnete Reppen. Hun er fortsatt student ved Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap. Hennes studium må kutte 25 prosent av grunnfagstilbudet.

Les også: Hadde ikke råd til tv-reklame

– Da er det grunn til å stille spørsmål ved kvaliteten. Beste markedsføringen er lovord fra dem som gikk der, men slik det er nå, så får de ikke mye ros fra meg, sier hun. Noen forbedring siden hun skrev innlegget har hun ikke merket.

– De fleste kjenner noen som studerer ved NTNU, og derfor er det utrolig viktig at de er fornøyd med studiet sitt. NTNU har 20.000 studenter som kan reklamere for dem, understreker hun.

- Ingen effekt med tv-reklame

NTNU var det første universitetet som brukte penger på tv-reklame i 2003. Geir Bjørlo i kommunikasjonsrådgivnings-¿selskapet Geelmuyden Kiese har lite tro på at tv-reklame og tv-sponsing hjelper.

– Tv-reklame ekstremt effektfullt som salgsutløsende faktor. Men hvis du skal bygge tillit og omdømme så har det ingen effekt, sier han.

– For Grandiosa så vil tv-reklame ha mye å si, mens for NTNU som skal bygge merkevare, så er det bortkastet. Det er som å skyte med hagl, sier han.

– Det er litt synd at de kaster penger ut av vinduet, de har jo mye bra å vise frem. De burde heller satse på å publisere flere forskningsartikler, råder Bjørlo.

– Sats på å synliggjøre kunnskapen og bygge troverdighet gradvis gjennom det, legger han til.

 
 
På forsiden nå