Elektronisk storsatsing til 30 millioner kroner:

Funker dette?

Tilstrømningen av studenter blir den store testen for kollektivnæringens elektroniske storsatsing T:kortet.

Saken oppdateres.

TV-ADRESSA: Bedre busstilbud i Trondheim

I løpet av sommeren og høsten må alle som reiser kollektivt med månedskort gå over til elektronisk billettbetaling, såkalt T:kort.

Nyvinning til 30 millioner

- Det tas i bruk av hele kollektivnæringa i Nord- og Sør-Trøndelag med fylkeskommunen som arbeidsgiver, sier markedssjef Eirik Rambech-Knoff i Team Trafikk til adressa.no.

LES OGSÅ: Nytt billettsystem på bussen

Kortet, som ble lansert 1. juli, skal gi kundene 25 % billigere reiser i forhold til normal billettpris for voksne.



- Det har vært litt rolig nå under sommeren. Vi har vært bevisst kundetilstrømningen i forbindelse med valg av lanseringsdato slik at vi kunne få en mykere innkjøringsperiode, sier han.



Overgangen til elektronisk betaling, og investeringskostnaden forbundet med utvikling, og implementering av systemet skal ha kostet i nærheten av tretti millioner kroner. Med gårsdagens immatrikulering på NTNU har kundemassen økt eksplosivt den siste uken.



- Det er masse folk utenfor kundesenteret i Dronningens gate og på Dragvoll for å registrere seg, sier Knoff.



Men fungerer det?



En som er meget misfornøyd med nyvinningen er Hilde Aunaas.



- Jeg bruker nesten aldri bussen, men under Olavsfestdagene tenkte jeg at bussen kunne være et fint alternativ og opprettet derfor T:kort-konto 28. juli som jeg fylte med 200 kroner, sier hun til adressa.no.



Aunaas brukte kortet på bussen hjem og alt fungerte fint.



- Etter jeg kom hjem logget jeg meg på kontoen min på nettet. Der stod det til min store overraskelse minus 22, 50 i stedet for de to hundre kronene fratrukket billetten jeg nettopp hadde benyttet meg av.



Nesten tre uker senere er kontoen hennes fortsatt sperret. T:kortet kan ikke brukes. Sperring skjer automatisk dersom en kundes konto går i minus. Problemet i Hilde Aunaas' tilfelle er at hun skulle fortsatt hatt 177, 50 til bruk på bussreiser.



- Jeg har sendt tre e-poster uten å få svar. To ganger har jeg vært på kontoret i Dronningens gate. Sist gang fikk jeg beskjed om at det kunne ta opptil fjorten dager før pengene kom inn på kontoen, sier hun.



- Noen problemer

Ifølge markedssjef Eirik Rambech-Knoff er selskapet kjent med problemene Aunaas forteller om.



- Vi har hatt noen tekniske problemer og det er knyttet en del utfordringer til disse, sier han.

LES OGSÅ: Forsinkelser for millioner

Markedssjefen medgir at tilbakemeldingene til Team har vært «litt begge deler». Knoff fastholder likevel at den beste måten å komme inn i det nye systemet på er å besøke servicekontoret for å registrere seg.



- Det kan ta litt tid å få kortet tilsendt. Vi har slitt litt med internettløsningen, sier han.



Knoff håper og tror at de fleste problemene skal være løst til studiestart.



- Det kommer en del folk som skal registrere seg denne uken ja, men vi har fått løst hovedproblemene i forbindelse med det nye systemet, sier han.

 
 
På forsiden nå