Listetopp og nasjonal talskvinne for Miljøpartiet De Grønne, Hilde Opoku, sender et tydelig signal til de partiene hun trolig skal samarbeide med når valgresultatet i Trondheim foreligger. De Grønne ønsker ikke å gå «omveien» om superbuss, men vil gå direkte på bybane.

Opoku sier at en beslutning kan tas i løpet av 2016, når en ny bybaneutredning foreligger. Den forrige forelå i 2010. Da vendte bystyret tommelen ned, og gikk inn for at kollektivsystemet i Trondheim skal baseres på superbusskonseptet, et høystandard busstilbud, delvis på egen trasé.

De Grønne er avhengig av at flere andre partier går inn for å forsere en bybane, om dette skal kunne gjennomføres. Forhandlinger skal føres om både posisjoner og saker. Miljøpakkekameratene må forsøke å finne frem til en omforent løsning.

Opoku sier ordfører Rita Ottervik ikke ønsker nye elementer i Miljøpakken ut over dem som allerede er vedtatt. Men De Grønnes talskvinne mener det foreligger et vedtak som legger til rette for bybane.

- Vi har vedtatt å satse på superbuss på traseer som senere skal kunne konverteres til bybane.

Miljøpartiet De Grønne vil gå inn for å doble landets kollektiv- og togbudsjetter i løpet av fem år. Dette skal partiet klare ved å skrinlegge flere større veiprosjekter og overføre pengene. Storbyene vil bli høyt prioritert for satsing på kollektiv og tog. I trondheimsområdet kan Byåsentunnelen bli vurdert tatt ut, et prosjekt som fort kan koste 1,5 milliarder kroner. Også et parkeringsanlegg under Torvet er De Grønne imot. Det vil trekke flere biler inn i sentrum.

- I Klimaforliket på Stortinget heter det at det ikke skal bygges kapasitetsøkende veier inn mot de store byene. Bymiljøavtalene vil avklare hvor stor andel av investeringene staten kan ta på sin kappe. Vi ønsker også å etablere Midtbyen innenfor elveslyngen som en egen lavutslippssone. Når vi får biogass fra Skogn på alle bussene, er vi godt i gang.

- Hvor realistisk er en bybane i Trondheim? Kostnadene er formidable.

- Statens vegvesen hevder kostnadene er fra fire til seks ganger større enn å anlegge en superbusstrasé. Vi tror ikke på dette. Gråkallbanen, nå Boreal, har lagt spor i sentrumsgatene for 50.000 kroner pr. meter. Basert på disse erfaringene, mener vi det ikke blir uoverkommelig.

Opoku sier at å finne en totalløsning for transport til byen, blir veldig avgjørende i forhandlingene med de andre partiene etter valget.

- Bybane er vår prioritet. Vi ønsker mindre biltrafikk og redusert utslipp og har ambisiøse mål i et perspektiv frem mot 2030.

- Dette minner om et ultimatum?

- Jeg har ikke lyst til å si det nå før valget, men vi har våre visjoner og mål for Trondheim sentrum. Vi ønsker å gjøre det enklere å handle i Midtbyen, finne enklere transportløsninger for varer uten at man først tenker bil.

Er det usikkert med bybane, mener Opoku mye er usikkert også når det gjelder superbuss.

- Foreløpig vet i alle fall ikke jeg hvor traseene skal ligge. Jeg forstår ikke hvorfor vi ikke går direkte på bybane. Vi skal gjøre viktige grep for mange tiår fremover, gjerne med et 100-årsperspektiv.

Opoku mener at dersom en beslutning tas neste år, kan prosjektering av bybanen starte umiddelbart og byggestart komme lenge før inneværende bompengeperiode utløper i 2024.

- Vi må være ambisiøse, sier Hilde Opoku.

Knut Ove Børseth mener Trygg Trafikk må ha fokus på syklistene i sentrumsnære strøk. Foto: STEINAR FUGELSØY, Adresseavisen