Rett før helga ble det mulig å oppdatere smarttelefonene til iOS9. Den nye programvaren til Apple skapte imidlertid trøbbel for Sparebank1s engangskodeapp.

- Vi visste om oppdateringen og var godt forberedt, trodde vi. Dessverre så gjorde Apple noen endringer i siste liten som vi ikke kunne forutse, sier informasjonsdirektør Hans Tronstad til Adresseavisen.

Problemet gjelder for de med Iphone. Når kundene skal logge seg på engangskodeappen, får de feilmelding på pinkode. Kundene kan ikke fikse problemet selv, men må kontakte Sparebank1 for å få hjelp. Dette har ført til stor pågang på kundesenteret.

- Av sikkerhetshensyn må vi hjelpe kundene våre å reaktivere appen. Så det har vært større pågang hos kundesenteret enn vanlig i helga og mandag, sier Tronstad.

For å ta seg av alle henvendelsene har Sparebank1 SMN hatt flere folk på jobb de siste dagene.

Engangskodeappen må slettes og aktiveres på nytt. Dette kan gjøres i nettbanken med innlogging med kodebrikke eller bankid på mobil.