Statoil-tabbe:

Spredte 30 000 personnummer

Statoil må komme med redegjørelse overfor Datatilsynet etter at de sendte ut 30 000 brev i en reklamekampanje påtrykket adressatenes personnummer.

Saken oppdateres.

- Jeg synes det er veldig risikabelt. Dette er informasjon som ingen andre skal kunne få tak i - uten mitt samtykke, sier den 50 år gamle mannen som kontaktet adressa.no om brevet han fikk.



Personopplysninger på avveie



Trønderen, som er tilknyttet universitetsmiljøet i byen, ønsker ikke å ha navnet i avisa.



- Etter at dette brevet gikk ut kan jo flere ha sett de sensitive personopplysningene og dermed bruke dem, grunngir han.

Konvolutten var en del av en reklamekampanje for bensinkort / Mastercard i regi av Statoil og Nordea. 50-åringen ble mektig irritert da han så vinduskonvolutten påtrykt sitt eget personnummer. Han skrev en klage til Statoil og gjorde Datatilsynet oppmerksom på saken.



- Personnummer som vises i en vinduskonvolutt er forbudt, sier avdelingsdirektør Knut Kaspersen i Datatilsynet til adressa.no.



Skatteetaten ble anmeldt

For under en måned siden sendte Skatteetaten ut fire millioner personnummer ved en feiltagelse – og ble anmeldt av trønderen Terje Kulvik – nettopp av samme frykt for opplysninger på avveie.

LES OGSÅ: Skatteetaten ga ut personnummer, ble anmeldt



- Jeg har sett flere historier i media om hvordan folk får et rent helvete når de blir frastjålet identiteten, sa han til adressa.no.



Kulvik viste blant annet til at personer har oppdaget at det er opprettet gjeld i deres navn etter at uvedkommende har fått tilgang til personnummeret deres.



Statoil må redegjøre



Statoil har fått beskjed om å svare for seg og derfor ønsker ikke Kaspersen å avgi inngående kommentarer om denne saken.



- Selskapet er bedt om å møte hos Datatilsynet på tirsdag. Der skal de gi en redegjørelse på hva som har skjedd. Vanlige reaksjonsmidler i slike saker er irettesettelser, bøter eller – i ytterste konsekvens – fengsel, sier han.



- Det er imidlertid avhengig av flere faktorer, blant annet omfanget.



Ifølge Kaspersen dreier det seg om over 30 000 brev som er blitt sendt ut. Han vet ikke hvem som har mottatt brevene, eller hvilken geografisk spredning forsendelsene har hatt.



- Ligger flate



- Det er riktig at vi har sendt ut ca. 30 000 brev til våre kunder, sier pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i StatoilHydro til adressa.no.



Ifølge en skriftlig uttalelse Hansen sendte til adressa.no i ettermiddag skal selskapet ha trykket personnummeret til de tretti tusen adressatene i stedet for kundenummeret.



- Det skyldes svikt i våre systemer og vi vil forbedre rutinene våre for å forhindre at dette skjer igjen, skriver han.



Hansen bekrefter at selskapet er bedt om en redegjørelse og at StatoilHydro er i dialog med Datatilsynet. Pressetalsmannen sier videre at de forholder seg til det som måtte komme av reaksjoner i kjølvannet av saken.



- Vi legger oss rimelig flate etter dette. Beskyttelse av personopplysninger er viktig for alle som jobber i StatoilHydro, sier han på telefon.





På forsiden nå