Nordens første by med eltaxi

Nordens første eltaxi kjørte jomfrutur med ordfører Rita Ottervik i går. Bak rattet satt Arne Asphjell.

Saken oppdateres.

Søsterbilen kjøres av Asphjells sønn Audun. Far og sønn har dannet aksjeselskapet Ecotaxi, og de to drosjene inngår i bilparken til Trøndertaxi. Om ikke lenge håper de å kunne utvide med flere utslippsfrie kjøretøy av merket Think.



Med ladepunkt

De to eldrosjene har fått egen parkeringsplass med ladepunkt vis à vis den ordinære taxiholdeplassen i Munkegata. Bilene har en rekkevidde på 18 mil før de må lades.

– Hver bil har bare ett passasjersete, men det betyr neppe noen stor begrensning ettersom over halvparten av turene på dagtid går med bare én passasjer, påpeker Asphjell senior.

Både far og sønn er glad for den miljøbevissthet som fylkeskommune og kommune har vist ved å legge forholdene til rette for virksomhet med eldrosjer. I verden for øvrig er det bare noen få byer som har tatt et slikt initiativ.

Lars Skrøvseth, administrerende direktør i Trøndertaxi, nevner Sacramento i California, Montreal i Canada og Zermatt i Sveits som eksempler på byer som har gått i bresjen for utslippsfri drosjetrafikk.



Null utslipp

Når elbilen lades med strøm fra vannkraft, har den null utslipp. Energiforbruket er bare en femtedel av det en bensindrevet drosje – eller «fossilbil», som Arne Asphjell kaller det – bruker på ordinære turer.

– Med økende miljøbevissthet hos publikum tror vi mange vil velge CO2-fri transport hvis muligheten er til stede. Dessuten regner vi med at offentlige instanser som Trondheim kommune vil velge eltaxi.

Kommunen har jo også selv gått til anskaffelse av elbiler, påpeker Asphjell.

Under åpningshøytideligheten ved p-plassen foran Resicence i går satte han overgangen til eltaxi inn i et større perspektiv:



Hestedrosjene

– For ganske nøyaktig 100 år siden stod byens første motordrevne drosje parkert akkurat her, mens de gamle hestedrosjene stod på den andre siden av Torvet.

Folk foretrakk det nøye kjøretøyet fordi de var lei av «hæstskit» i gata, sa Asphjell og minnet om at det tok drøyt ti år før den siste hestedrosjen var parkert for godt.

Asphjell ser for seg en lignende utvikling i de nærmeste årene.

Innen 2020 vil samtlige drosjer i Trondheim gå på elkraft, profeterte han med henvisning til at store bilprodusenter har ambisjoner om å gå over til eldrevne biler.

 
        
            (Foto: Ivar Mølsknes)

  Foto: Ivar Mølsknes

 
        
            (Foto: IVAR MØLSKNES)

  Foto: IVAR MØLSKNES

På forsiden nå