- Mange bileiere har en falsk trygghetsfølelse når de setter seg inn i en el-bil. De er ikke klar over at det aller meste av sikkerhetsutstyr mangler i disse bilene, sier direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), Øyvind Solberg Thorsen, til adressa.no.

I dagens el-biler fra Buddy og Reva må man nærmest sette all sin lit til sikkerhetsbeltet hvis man blir utsatt en ulykke.

Som tabellen fra OFV under viser, er annet sikkerhetsutstyr rett og slett fraværende.

SikkerhetsutstyrEl-biler (mc)Vanlige biler
ABS-bremserNEIJA
AntispinnsystemNEIJA
AntiskrenssystemNEIJA
AirbagNEIJA
SideairbagNEIJA
SikkerhetsbelterJAJA
Hodestøtter med anti-whiplash (nakkesleng) funksjonNEIJA
Sikkerhetskarosseri med deformasjonssonerNEIJA
ISOfix-feste for barnestolNEIJA

El-bilene fra Buddy og Reva er klassifisert som tunge motorsykler, og er derfor ikke underlagt samme sikkerhetskrav som vanlige personbiler.

Frykter ulykker

- Det aller, aller meste av det man forventer av sikkerhet i en bil finnes ikke disse bilene. Det finnes el-biler som kommer fra mer veletablerte produsenter, med høyere sikkerhetsstandard. Men disse er dyre og foreløpig ikke særlig vanlige, påpeker Thoresen.

Med stadig flere av de minste el-bilene på veiene, frykter han at det bare er et tidsspørsmål før det skjer en alvorlig ulykke.

- Krasjer man i stor fart med en slik bil er man ille ute. Mange kjører i kollektivfeltet med disse bilene i 80 km/t sammen med tyngre kjøretøy. Da sier det seg selv at det potensielle skadeomfanget er svært stort, sier Thoresen.

Selv synes han det verste er at mange bruker bilene til å kjøre barna til og fra skole. I tillegg vil han fraråde kjøring med bilene i høy fart i kollektivfelt og i distriktene.

- Disse bilene er i utgangspunktet ment til bykjøring, og vi mener det er det de bør benyttes til.

Direktøren frykter at mange sjåfører glemmer at el-bilen er et kjøretøy med minimalt sikkerhetutstyr når de vrir om tenningsnøkkelen.

- Forhandlerene opplyser om sikkerhetsmanglene ved salg. Men dette hjelper lite dersom det blir glemt etter kort tid, påpeker Thoresen.

- Ville blitt smadret

Ingen av motorsykkel-elbilene er hittil testet hos testorganisasjonen EuroNCAP, en frittstående organisasjon som tester sikkerheten i ulike biltyper. Organisasjonen gir ut maksimalt fem stjerner for beste sikkerhetsnivå.

Thoresen tror Buddy- og Reva-bilene ville falt helt gjennom på denne testen.

- De ville rett og slett blitt smadret.

Under ser du en krasj-test av en Reva-bil i 40 km/t.

Thoresen understreker at el-biler er viktig for å redusere klimautslippene og at de ønsker bilene velkommen, da riktignok i form av biler med større krav til sikkerhet.

- Politikerne har fokusert svært mye på miljø, men det virker som de har glemt eller nedprioritert sikkerhetsperspektivet. Vi ønsker at sikkerhetskravene skjerpes, eller at det blir gjennomført andre tiltak som reduserer risikoen. Dette kan for eksempel være en egen kjøreopplæring for el-biler, der det gjøres oppmerksom på at disse bilene i praksis ikke er biler, sier Thoresen.

Trygg Trafikk bekymret

Distriktsleder i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag, Bård Morten Johansen, deler bekymringen over manglende sikkerhet i de minste el-bilene.

- Personlig ville jeg ikke kjørt i høy fart med disse bilene. Kjører man motorsykkel kan man hoppe av ved en ulykke, men i en el-bil har man et «skall» rundt seg. Dette «skallet» beskytter ikke noe særlig, og det sier seg selv at skadepotensialet er stort, sier Johansen.

Han understreker at el-bilene har mange positive sider, blant annet miljømessig.

- Men vi etterlyser en gjennomgang av sikkerhetskravene til disse bilene. Det er generelt veldig dårlig stelt, sier Johansen.

De minste el-bilene er ikke klassifisert som biler, og er derfor ikke underlagt samme krav til sikkerhet som vanlige personbiler. Det er for dårlig, mener Opplysningsrådet for Veitrafikken. Foto: SCANPIX