Stopp på Bergensbanen gjorde at nær 10 000 pakker til Vestlandet ble forsinket onsdag.

– Vi beklager sterkt at vi må flytte post og gods fra tog til bil, men hensynet til våre kunder tvinger oss til å iverksette tiltak som sikrer at det kundene sender kommer fram, opplyser Posten.

Forsinkelsene til Bergen onsdag gjør at bedriftspakker, servicepakker og b-post fra nesten hele landet blir et døgn forsinket til områder hvor postnumrene starter med 50 til 54, 56 til 59, 68 og 69.

Hele landet

Selv om forsinkelsene i vinter har vært størst på Bergensbanen og Are-toget gjennom Sverige til Narvik, velger Posten å flytte post fra jernbane til bil i hele landet. Dette gjøres for å trygge leveringen av post. Fra og med denne uken kjøres ekstra biler til Stavanger, Bergen, Trondheim og Nord-Norge.

Tiltakene vil vare inntil framføringskvaliteten på jernbanen er på et akseptabelt nivå.

Ifølge Posten har om lag halvparten av alle tog de har benyttet hittil i år, vært forsinket – de fleste med mer enn en time.

Også Schenker

Posten er ikke alene om å svikte toget. 15. januar varslet det internasjonale transportselskapet Schenker, som i 2005 kjøpte opp restene av det som tidligere var NSBs eget godsselskap, Linjegods, at de må overføre betydelige godsmengder fra jernbane til vei.

Årsaken var det selskapet i en pressemelding beskrev som «elendig framføringskvalitet sammen med manglende pålitelighet og punktlighet».

– Vi har mistet tålmodigheten med banefremføring i Norge. Det går nesten ikke én eneste dag uten forsinkelser og avlyste togavganger, sa trafikkdirektør Jon Austrheim i Schenker AS i januar.

Selskapet er ikke nådig mot NSB og Jernbaneverket og konstaterer at «vedlikeholdet av jernbanens infrastruktur er under enhver kritikk».

Schenker-konsernet i Norge har 31 terminaler og 1.500 ansatte. Omsetningen i Norge er på ca. 4,2 milliarder kroner årlig.

Foto: Holm, Morten