Politiet rykket ut til dukke

Trodde dukken var et lite barn.

Saken oppdateres.

Politiet fikk onsdag formiddag inn en bekymringsmelding om et lite barn som satt inne i et busskur på Solsiden helt alene.

Politiet dro til det busskuret det ble meldt om, men der var det ingen barn. Istedet satt det en meget livaktig dukke i busskuret og ventet på en fosterfamilie.

Lett å ta feil

Det er Buf-etat region Midt-Norge som står bak stuntet og har plassert ut flere dukker i Trondheim i dag. Alle har en plakat hengende rundt halsen der det står «Jeg venter på en fostermamma», og informasjon om behovet for flere forsterforeldre. På plakaten står det også en oppfordring om å sende sms til 2030 for mer informasjon.

Jan Steindal ved operasjonssentralen i Sør-Trøndelag politidistrikt forteller at da politiet så dukken, skjønte de fort hvordan den bekymrede oppringeren kunne ta feil.

- Dukkene som har blitt satt ut er såpass naturtro, at det er lett å tro at de er levende, sier Steindal.

Han ber nå folk være oppmerksomme på at barn med plakater rundt halsen, og som sitter helt alene i busskur rundt om i byen i dag, bare er dukker. Og det kan være greit å sjekke før man eventuelt tar en telefon til politiet.

Kommunikasjonssjef ved Buf-etat i region Midt-Norge, Anne Therese Melbye er ikke overrasket over at noen forveksler dukkene med levende barn. Men de har ikke fått inn noen negative tilbakemeldinger på stuntet.

- Folk flest synes at det er viktig å få frontet denne saken, sier Melbye.



God respons

Buf-etat region Midt-Norge har fått god respons på dukkene. Mange har tatt kontakt og vil ha mer informasjon om hvordan man blir fosterforeldre.

Rundt 140 barn i Midt-Norge mangler fosterhjem akkurat nå. Disse barna bor nå i institusjon, midlertidige fosterhjem eller hjemme hos foreldre som for eksempel er voldelige, rusavhengige eller psykisk syke.

- Antall fosterbarn som venter er betraktelig høyere enn antall fosterhjem som er klare til å ta imot dem, sier Melbye.



Veldedighetskampanje

Bakgrunnen for kampanjen var en henvendelse fra reklamebyrået Tibe T i Trondheim, som hvert år støtter en sak de brenner for. Denne gangen var det Buf-etat region Midt-Norge som fikk hjelp fra reklamebyrået helt kostnadsfritt.

Også i 2008 lagde Tibe T en holdningskampanje som vakte oppsikt. Kampanjen tok for seg umotivert og blind vold i Trondheim og skulle fronte politiets nødnummer. Da kunne folk se omriss av voldsutøver og offer på aktuelle steder i Trondheim sentrum.

LES OGSÅ: Kampanje skal hindre vold

Følg adressa.no på Facebook.

 
 
 
 
 
På forsiden nå