Adresseavisen fornyer seg

Lysere, lettere, mer plass til bilder og nye stoffområder. Lørdag er det nylansering av Adresseavisen.

Saken oppdateres.

- Omleggingen omfatter både ny design og en rekke nye innholdssatsinger, sier prosjektleder Sigrun Berge Engen.

Nyhetsredaktør Kirsti Husby sier det blir tydelige endringer på innholdssiden, men at leserne trolig først vil legge merke til det nye designet.

- Mer til stede i hverdagen

- De viktigste nye satsingsområdene er familieliv, barn og unge, uteliv og forbrukerstoff. Samtidig vil vi prioritere undersøkende journalistikk og gå i dybden på de store sakene. Designmessig jobber vi med å tenke presentasjon tidligere når vi arbeider med store saker, slik at vi kan gi leserne et best mulig produkt, sier Husby.

Adresseavisen har gjennomført flere omfattende leserundersøkelser for å møte lesernes krav og ønsker om innhold i tabloiden. Husby sier det har vært stor interesse og mye respons på familiestoff når avisen har skrevet om dette.

- Vi kommer til å bli mer til stede i hverdagen, og skrive om saker som folk flest kan relatere seg til. Familiesatsingen starter med saker om småbarnsfamilier. Utover våren vil leserne se at vi tar for oss alle aspekter ved familien. Det gjelder blant annet både tenåringsfamilier og generasjonsrelatert stoff, sier nyhetsredaktøren.

Hun lover at det blir plass til både reportasjer og harde nyheter om familieliv.

Egen arena for barn og unge

I den nye tabloiden får barn og unge sin egen arena der de kan skrive innlegg. Klaus Sonstad blir de unges kontaktperson i avisen gjennom siden «SnakkUt». Den kommer på trykk tirsdager og torsdager.

LES OGSÅ: Klaus Sonstad oppfordrer deg til å snakke ut

Designsjef Ingrid Meisingset sier hele Adresseavisen vil fremstå i ny drakt lørdag.

- Vi har justert fargepaletten slik at avisa blir lysere og lettere. Mer tydelig vignettering og tydelig typografi skal hjelpe leseren bedre å finne fram i avisa. Mer luft og nye verktøy skal bidra til lesbarhet, og gode bilder og illustrasjoner skal få bedre plass. Vi jobber mer med kontrast, stor og smått. Disse forandringene vil nok vises godt, sier Meisingset.

Alle avisens deler blir pusset opp i forbindelse med nylanseringen. Innholdsmessig vil dette også merkes på kultur- og sportslegget. Det gjennomgående er at Adressevisen skal komme nærmere leserne.

«Sprek» og mer breddeidrett

- Hver tirsdag har vi satt av egne sider til breddeidrett og vi har en ny temasatsing vi kaller «sprek». Satsingen på eliteidrett vil forbli like tung som den har vært, men vi vil prioritere hardere og bruke mer plass på trim og trening, sier Husby.

Vebjørn Rodal er Adresseavisens nye treningsekspert og en del av nysatsingen.

I kulturdelen vil leserne merke en økning i tester og tilstedeværelse ved ulike arrangementer. Hver fredag skal avisen sette av plass til utelivsstoff. I forbindelse med oppussingen blir enkelte stoffområder flyttet. Blant annet får tv-programmet ny plass bakerst i sportsdelen.

- Adresseavisen hadde stor suksess med forrige avisomlegging der vi gikk fra fullformat til tabloid. Det nye designet er en naturlig videreutvikling. Vi dyrker det papiravisa er best på og utvikler oss mot et tydeligere skille mellom nett og papir, samtidig som de ulike kanalene må spille godt sammen, sier prosjektleder Berge Engen.

Har du spørsmål eller innspill, kan du ta kontakt med journalister eller andre ansatte i avisen i Nordre gate eller på kjøpesentra i Trondheim lørdag.

 
På forsiden nå