Sunn mat til seks på en, to, tre

Ifølge lege Berit Nordstrand trenger du ikke være kokk eller hjemmeværende mor for å servere et sunt middagsmåltid hver dag. Det handler om kunnskap og planlegging.

Saken oppdateres.

Det er lett å la seg provosere av historier om perfekte mødre som makter å tilby familien næringsrik mat lagd fra grunnen av daglig. Særlig hvis de i tillegg har karriere, mange barn og en travel fritid.

Mandag 4. april svarte Nordstrand på spørsmål fra leserne - les mer her

Klokka er 15.30 da vi ringte på døra hos legeparet Berit og Arnfinn Nordstrand for å finne ut om det virkelig er så enkelt å lage sunn mat fra grunnen.



I stua sitter fire tenåringsjenter og småprater. Storebror Petter (20) har en gjest på rommet, og minstejenta Mathea på fire år er på vei hjem med pappa.

Ikke pekefinger



Berit Nordstrand er klar for å komme i gang med middagen. Det er ikke lenge før jentene skal videre på trening.



Til daglig jobber hun som overlege i Rusbehandling Midt-Norge. På fritiden holder hun foredrag om kosthold og helse.



– Jeg er lidenskapelig opptatt av at vi skal spise slik at vi får overskudd til livet.



Hun lanserer nå derfor sitt eget nettsted med kostholdstips, som hun skal drifte på fritiden.



– Det handler ikke om å heve pekefingeren, men om enkel kunnskap og planlegging. Jeg tror mange ønsker slike tips, sier hun.



Hun slipper en hel pakke ekte smør fra Røros i gryta.



– Hvorfor en hel pakke ekte smør? spør jeg.



– Fordi kroppen og spesielt hjernen trenger fett for å kunne fungere godt. Dessuten unngår du transfett hvis du bruker ekte smør. Økologisk fullfet rømme i supper gir også sunt melkefett i passe mengder.



Dette er et av de enkle tipsene Berit mener er nyttig tips å ha med seg når du skal velge produkter i butikken.



Enkle tips



For Berit Nordstrand er det viktig å fremheve matglede snarere enn diett. Hun legger sine erfaringer som lege til grunn for kostholdsrådene.



– Alle råd jeg gir er basert på forskning, forsikrer hun.



Samtidig er det ikke alltid forskningen gir entydige svar. Som for eksempel om økologisk mat er sunnere enn mat fra konvensjonelt landbruk.



– Du unngår i alle fall en del sprøytemidler og kunstige tilsetningsstoffer i produktene, som også videreforedles på en mer skånsom måte, sier hun.

Ferskt brød

Karoline (12) kommer inn på kjøkkenet for å hjelpe til med spinatsuppa. Atlanterhavslaks leges på et stekeplate og settes i ovnen på 200 grader. Det er laks og spinat med pinjekjerner som står på menyen i dag.



Og mens spinaten putrer på plata, gjør Berit alt klart for å sette en brøddeig. Ingrid (18), Live (16) og Anna (16) kommer også inn på kjøkkenet for å delta.



– Jeg baker brød hver dag. Det er fort gjort, sier Berit overbevisende.



Berit bruker halvt om halvt med grovt og fint mel. Helst økologisk steinmalt mel.



– Bruk gjerne spelt, og næringsrik bygg. Fersk gjær er å foretrekke, sier hun.



På benken står det knekkebrød bakt dagen før, og hjemmelaget frokostblanding står i en krukke.



Hun fastholder at det ikke trenger å ta lengre tid å lage maten fra grunnen av. Det er for mange bare noen få justeringer som skal til.



Smoothie



Jentene blir instruert til å gå i gang med dagens smoothie til dessert. Den skal sikre familiens inntak av frukt og grønt.



– Jeg har noen skjeer økologisk kaldpresset linfrøolje i smoothien. Det inneholder omega 3 fettsyre, som kroppen trenger mye av, sier Berit Nordstrand.



Må smake



Maten kommer på bordet. En tallerken med grønn spinat og et stykke rosa laks dandert med pinjekjerner på toppen. Det ser lekkert ut, men vil barna spise dette?



Svaret på spørsmålet kommer kjapt.



– Nei, jeg liker ikke maten, gråter Mathea, etter å ha fått en skje med suppe.



Søsknene prøver å trøste, men forgjeves. Gråten tar ikke slutt så lett.



På fjøla på kjøkkenet får 4-åringen en brødskive med økologisk leverpostei og et glass smoothie.



Mamma Berit tar det ikke så tungt.



– Selv om hun ikke spiser fisken får hun i seg omega 3 gjennom linfrøoljen i smoothien og tilskudd. Det viktigste er at barna smaker og at de blir gitt muligheten til å smake på ny mat, mener Berit Nordstrand, som avslutter med oppfordringen om at det er viktig å sette seg enkle mål skal man legge om kosten.



– Velg ut to måltider per uke, og forsøker å lage dem fra bunnen av.

 
 
 
På forsiden nå