Slik får 40 000 plass på Lerkendal

RBK fikk hjelp av Wembley-arkitekter til fire trinns utbygging av stadion.

  Foto: MORTEN ANTONSEN

Saken oppdateres.

- Vi må nok begynne å bygge i 2011, sa RBK direktør Nils Skutle til adressa.no i 2009.

Tegninger av et nytt og større Lerkendal ble presentert til det som da skulle være en norsk-svensk søknad om EM i fotball i 2016. Visjonen var å få opp mot 40 000 tilskuere på Lerkendal.

- Kjempeambisiøst

Det var millionene fra mange sesonger i Champions League som hjalp RBK med å ferdigstille nye Lerkendal, et moderne stadion, i september 2002. Kapasiteten da var 21 000 tilskuere.

- Vi har et kjempeambisiøst mål om 20 000 tilskuere på hver kamp. Jeg tror det er viktig å legge lista høyt.

Det sa Nils Skutle til Rosenborgs årsmøte i 2009. Snittet endte på 17652 tilskuere det året. I 2010 falt det ytterligere, til 16905. Hittil i 2011 ligger antallet på 15026. Den nedslående utviklingen stopper ikke klubben i å drømme om et fullsatt og større Lerkendal. På RBKs egne hjemmesider er det en egen seksjon for utbyggingsplaner. Der heter det:

«Etter at Rosenborg sesongen 2007 nådde målet om 20 000 tilskuere fast på laget for første gang, har det blitt utarbeidet planer for hvordan stadion kan bygges ut. I ytterste konsekvens helt opp til 40 000 sitteplasser.»

Fra 22 til 40 000

Det er arkitektkontoret Popolous som har sett på mulighetene på Lerkendal. Firmaet har stadionutbygging som spesialitet og har vært involvert både i byggingen av nye Wembley og Arsenals Emirates stadion. Poplous ser for seg fire mulige byggetrinn. I fase en vil man forlenge den øvre etasjen på EiendomsMegler1tribunen og bygge ut i svingen mellom Rema-tribunen og Megleren. Dette gir en kapasitet på 26 000.

Dersom det ikke holder kan den øvre etasjen på Rema-tribunen bygges ut i fase to, noe som vil gi mulighet for 31 000 tilskuere på Lerkendal. I fase tre kan man forlenge Adressa-tribunen og det som er supportertribunen. Samtidig skal svingen mellom Adressa og Megleren bli større slik at maksantallet på kampdag blir 37 000.

Fase fire skal få kapasiteten opp til 40 000 gjennom å bygge ut svingene mellom Adidas- og Rema / Adressa-tribunene.

Lagt på is

EM-søknaden ble imidlertid trukket og Frankrike ble senere tildelt mesterskapet for 2016. Det førte også til at visjonen om et (mye) større Lerkendal forblir et luftslott.

- Siden EM-søknaden døde ut har planene om stadionutbygging ligget på is. Samtidig har norske klubber opplevd sviktende økonomi og nedadgående tilskuersnitt, sier Roar Munkvold, daglig leder i Rosenborg Eiendom til adressa.no.

Direktør Nils Skutle samstemmer:

- Det er ikke aktuelt i hele tatt nå, sier Skutle til adressa.no.

Ifølge Munkvold har klubben med ujevne mellomrom diskusjoner om stadionkapasitet og bruksområder. Et eventuelt tak har blitt nevnt i forbindelse med en eventuell rehabilitering av stadion. Debatten om kunstgress har også vært innom brakka.

- Ved å bygge tak og kunstgress så muliggjør man andre bruksforhold hvor det lettere kan holdes konserter, messer og bilutstillinger. Det er imidlertid ikke tema i dag fordi vi ønsker å ha naturgress. Samtidig høster andre erfaringer om at det ikke er så lett å kombinere eventvirksomhet med idrett – fordi idretten ikke er oversiktlig nok, i forhold til datoer og terminlister, til at man med letthet kan arrangere messer og lignende, sier han.



Adressa.no har startet en serie om «luftslottene i Trondheim»:

LUFTSLOTT 1: Her skulle en firefelts motorvei gå

LUFTSLOTT 2: Det kunne vært disse karene på Torvet

LUFTSLOTT 3: Den nye bydelen som ikke ble noe av

LUFTSLOTT 4: UFO-en som ikke lander i fjorden

 
        
            (Foto: MORTEN ANTONSEN / FAKSIMILER RBK.NO)

  Foto: MORTEN ANTONSEN / FAKSIMILER RBK.NO

 
        
            (Foto: MORTEN ANTONSEN / FAKSIMILER RBK.NO)

  Foto: MORTEN ANTONSEN / FAKSIMILER RBK.NO

 
        
            (Foto: RBK.NO)

  Foto: RBK.NO

 
        
            (Foto: RBK.NO)

  Foto: RBK.NO

 
        
            (Foto: RBK.NO)

  Foto: RBK.NO

 
        
            (Foto: RBK.NO)

  Foto: RBK.NO

På forsiden nå