Bedre kapasitet på Flakk-Rørvik

Fjord1 har hentet fergehjelp fra Tide Sjø.

  Foto: Leserfoto (MMS)

Saken oppdateres.

Fredag var det igjen fullstendig kaos på fergasambandet Flakk-Rørvik på grunn av en teknisk feil på MF Glutra.

Nå har Fjord1 krøpet til korset og leid inn hjelp fra Tide Sjø. Lørdag kveld kom ferga MF Tidefjell inn Trondheimsfjorden. Den er hentet fra et samband på Sunnmøre, også der i trafikk for Fjord1.

Bytter med Rauma

- Den skal etter planen bytte med Rauma som nå sendes for å trafikkere et annet samband på Sunnmøre. Bakgrunnen er alle de problemene vi har hatt på Flakk-Rørvik, samt at vi har fått kjennskap til at ferdigstillelsen av Tresfjord vil ta ennå lengre tid enn planlagt, opplyser viseadministrerende direktør Frode Ohr i Fjord1.

I august ble det klart at fylkesutvalget ønsker å granske fergetrøbbelet på sambandet.

Tidefjell har en kapasitet på 125 biler, og Fjord1 har foreløpig fått i orden en leieavtale fram til 16. oktober. Til sammenligning hadde Rauma en kapasitet på i underkant av 90 biler.

- Så får vi se om det er mulighet å forlenge avtalen etter hvert, sier Raume.

Inn på C-ruta

Dersom alt går etter planen skal fergen inn i trafikk fra og med søndag ettermiddag på den såkalte C-ruta. Det forutsetter at mannskapet blir sjekket ut på det nye fartøyet i løpet av søndagen.

Når den nye gassferga Tresfjord ankommer Trondheim er fortsatt usikkert. Sist gang ble det sagt at den skulle være klar rundt 20.august, men fortsatt er det ingen ny gassferje i sikte.

- Det er en underleverandør av Rolls Royce som ikke klarer å levere systemet vi har bedt om. Vi mangler 13 av totalt 15 gassventiler som må produseres for å få ferja i drift, fortalte trafikkcontroller Odd Reidar Ormåsen i Fjord 1 til adressa.no fredag.

 
        
            (Foto: Leserfoto (MMS))

  Foto: Leserfoto (MMS)

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå