Bli med 700 år tilbake i tid

Roma ble ikke bygd på en dag. Student lagde Nidaros på fire måneder.

Saken oppdateres.

- Du flyr gjennom området øst for Kalvskinnet og frem til elva. Nidarosdomen står der og Vår Frue kirke er med. Gatene i Midtbyen er trange og med planker rett oppå gjørma. Husene står tett, men de kan ha vært enda tettere i virkeligheten, sier David Svånå til adressa.no.

27-åringen leverte i fjor vår en mastergradsoppgave i spillteknologi ved NTNU. Oppgaven ble en virtuell gjengivelse av Trondheim, eller Nidaros som byen ved Nidelva het, slik den fremsto på 1300-tallet.

TA DEG EN TUR GJENNOM NIDAROS VED Å TRYKKE PÅ BILDET OVER TEKSTEN

- Dette er kvalifisert gjetning av hvordan det kan ha sett ut, sier Svånå.



Fikk hjelp av arkeologer

For å få fremstillingen av Nidaros så korrekt som mulig var masterstudenten i kontakt med flere arkeologer. Han fikk hjelp av historiske bøker med illustrasjoner, utgravingstegninger og turer til NTNU Vitenskapsmuseet i sentrum.

- Museet har jobbet en del med å gjenskape Trondheim slik det så ut i middelalderen. De har flere fine modeller og blant dem er det en ganske detaljert miniatyrmodell av hvordan byen så ut på 1300-tallet, sier han.

SE NIDAROS PÅ YOUTUBE HER

Inspirasjonen til oppgaven hentet Svånå fra et tidligere prosjekt han bidro til, som ledd i NTNUs tverrfaglige konsept «eksperter i team».

- Da jeg skulle ta master brukte jeg en mer moderne spillmotor og så på å lage en virtuell gjenskaping av middelalderske områder, en slags virtuell kulturarv, sier han.

Studenten hadde tidligere sett lignende fremstillinger, men da kun som video. Ved å bruke en spillmotor til å bygge Nidaros ville den digitale modellen bli interaktiv. En slik motor er kjerneprogramvaren som brukes for å produsere et spill. I tillegg så Svånå på hvordan spill bruker ulike spor og markører for å presentere informasjon for brukerne og for å gjøre opplevelsen interessent.

SE SVÅNÅs FREMSTILLING AV JOHANNESKAPELLET I NIDAROSDOMEN HER

- Man får informasjon gjennom å delta og utforske, ikke ved å lese en manual eller en tekst, men dette er ikke et spill, for modellen har ikke et mål og det er ingen regler, sier 27-åringen.

Bygde by på fire måneder

Masteroppgaven tok et år å få ferdig. Selve byggingen av det du ser øverst i videovinduet, den grafiske og tredimensjonale fremstillingen av Nidaros, tok mellom tre og fire måneder.

- Med mer erfaring med programvaren så ville jeg spart mye tid. Men dette er uansett tidkrevende om det skal bli troverdig. Samtidig er det lett å utvide modellen. Jeg kan legge til mer og utvide den til å vise andre deler av området, sier han.

Sensorene satte stor pris på Nidaros anno 1300. 27-åringen fikk toppkarakteren A for arbeidet. Det eneste som man etterlyste var litt mer liv i gatene.

- Dette var et enmannsprosjekt. Hadde vi vært flere personer hadde det ikke vært vanskelig å legge til folk og dyr. Det er det som er spennende med teknologien. Det er ikke ferdig som en film, man kan legge til mer, dersom man vil det, sier han.

Etter levering har Svånå gått over i en jobb som programmerer. Det er imidlertid et stort potensial for interaktive modeller og fremstillinger av historiske områder eller bygninger, mener han.

- Det å vise frem historiske ting på denne måten kan gi nye muligheter for museer og institusjoner. Jeg kunne godt tenke meg å jobbe med lignende i fremtiden, det er absolutt interessant.

 
 
        
            (Foto: PRIVAT)

  Foto: PRIVAT

På forsiden nå