1,6 milliard i omsetning på City Syd

City Syd troner på toppen av omsetningsoversikten. Fra åpningen i 1987 til i dag peker omsetningskurven kun oppover - til tross for økende antall konkurrenter.

Saken oppdateres.

Mens vi har fylt handlekurvene til randen det siste året, er City Syd i ferd med å sprenge en annen kurve. Siden åpningen i 1987 har omsetningen økt med nesten en milliard. Det er snart ikke plass til flere millioner på graftavlen til senterleder Finn Dybdalen.

- Det er utrolig gøy å snakke om så høye tall. Men jeg kan ikke vise til noen enkeltstående konkret årsak, sier lederen.

Fellesnevneren skal likevel være; mange butikker, variert tilbud, beliggenheten og gratis parkering.

Vellykket mix

Senteret hadde sitt første hele driftsår i 1988. Da var omsetningen på 680 millioner kroner, fordelt på 65 butikker. Siden den gang har City Syd endret på bygget, og ikke minst forandret på sitt butikkutvalg.



Lokalene rommer fortsatt 65 butikker, og mange står i kø for å komme inn i varmen.

- Jeg har tre fulle permer med henvendelser fra aktører som vil leie hos oss. Men vi prøver å velge med omhu. Det er viktig med et variert tilbud, sier Dybdalen.

Den senterlederen har også andre gode tall å vise til i sine oversikter.

120 kr per sekund

I snitt kommer det inn 120 kroner i sekundet på kjøpesenteret. I tillegg kan Dybdalen fortelle at samtlige bransjer i deres senter har økt sin omsetning i året som gikk. I snitt har hver kunde lagt igjen nesten 450 kroner.



- Det blir mye tall. Jeg ser ikke bort fra at vi kunne hatt enda større vekst. Men det er klart at vi har merket at konkurransen har kommet, sier Dybdalen.

Deres største konkurrent er Trondheim Torg, til tross for at det er i sentrum. Nedre Elvehavn har også økt både omsetning og antall butikker. Men Dybdalen mener at disse butikkene appellerer til kundegruppen som ligger nord, og østover. City Syds største kundegruppe kommer fra Nardo, Byåsen Tiller og Heimdal. Senterlederen mener at en av senterets største fordeler er at de kan tilby en stor parkeringsplass, som i tillegg er gratis. Over 80 prosent av kundene kommer med bil.

Selv om konkurransen tar seg opp, ser ikke Dybdalen mørkt på fremtiden. Han spår et godt år også i 2004, men tviler sterkt på at omsetningen øker i like stor grad som den har gjort fra 2002 til 2003.

- Vi kommer til å gjøre vårt beste for å fortsette slik som vi har gjort de siste 16 årene. Og målet må være at grafen fortsetter på samme vis i 16 år til, sier Dybdalen.

 
Senterleder Finn Dybdalen skryter uhemmet av de ansatte på City Syd. Han mener at deres engasjement og stolthet i jobben er en av grunnene til at senteret økte sin omsetning med over 100 millioner kroner i fjor. </p>Foto: Bent Ramberg 

Senterleder Finn Dybdalen skryter uhemmet av de ansatte på City Syd. Han mener at deres engasjement og stolthet i jobben er en av grunnene til at senteret økte sin omsetning med over 100 millioner kroner i fjor. </p>Foto: Bent Ramberg 

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå