Dyr forsinkelse for super-kort

PINLIG: Det sagnomsuste T-kortet lanseres ikke i trøndersk kollektivtrafikk før langt ut i 2004 - tidligst. Mange års forsinkelser har trolig kostet trafikkselskapene og leverandøren flere millioner kroner.

Saken oppdateres.

- Ja, det er litt pinlig. Det har vært så mange datoer i dette prosjektet, jeg tør ikke å komme med noe nytt lanseringstidspunkt, sier prosjektleder Thor Eggen, som også er daglig leder ved Trafikanten Midt-Norge.

Billigere og bedre

Høsten 2000 lød det første optimistiske anslaget for revolusjonen på buss, båt og bane i Trøndelag. Det elektroniske smartkortet, som produsenten har kalt «verdens mest avanserte billettsystem», skal erstatte papirbilletter helt og bli både billigere og bedre. I desember i fjor startet et pilotprosjekt med 2 300 brukere som fikk T-kort. Men de er også de eneste som har merket noe til nyvinningen, som er ment å omfatte opp til 120 000 kort.



- Vi vil at brukerne skal kunne betale både på forskudd og med en etterskuddsordning, og denne tekniske løsningen er ikke helt klar ennå. I tillegg har vi slitt med elektronisk støy på enkelte busser, er Eggens forklaring på de stadige utsettelsene. På samme tid i fjor pekte han ovenfor Adresseavisen på årsaker som vanskeligheter med distribusjon av selve kortene, og at selskapene trengte mer tid til å lære opp kundene.

Vinteren går

- Dette var nok mer komplekst enn noen av oss trodde. Vinteren vil nok gå, sier prosjektlederen, som er flau men fattet.



- Dette er noe som etterspørres, og brukerne i pilotprosjektet er svært positive.

- Det må skje noe nå. Vi begynner å bli veldig utålmodige, for å si det mildt, understreker adm.dir. Olav Betten i Gauldal Billag AS, et av de mer enn ti trønderske selskapene som skal innføre T-kort. Når T-kortene omsider blir tilgjengelige for deg og meg, kan sluttoppgjøret mellom trafikkselskapene, Fylkeskommunen i Sør-Trøndelag og teknologifirmaet Q-free ASA fort bli opphetet.

- Vi har merket forsinkelsene på våre årsoppgjør. Det er snakk om betydelige beløp, sier direktør Steinar Furan i Q-Free ASA, som er leverandøren av kort, maskin- og programvare. Kontrakten med Q-Free er i utgangspunktet en fastprisleveranse verdt 35 millioner kroner. Mens firmaet på sin side nå ser varen som levert og kontrakten oppfylt, vil trolig trafikkselskapene kreve erstatning for sine merkostnader.

- Diskusjonen vil dreie seg om hvem som har ansvaret for hvilke utsettelser, sier adm.dir. Arne Nymo i Team Trafikk AS.

På forsiden nå