- De trenger seg inn i kortesjen og foretar ville forbikjøringer

Et gravfølge ble vist fingeren av en bilfører, en annen bilist kjørte rett inn i bårebilen da han presset seg frem.

Saken oppdateres.

- Før i tiden - den gang vi drev avdeling på Røros, opplevde vi stadig at både kjørende og gående stanset i respekt for den døde og de pårørende når vi kom kjørende, sier Christian Svanholm ved Svanholm begravelsesbyrå i Trondheim til Aftenposten.

Han forteller at det var ikke uvanlig at gående stoppet helt, og tok av seg luen.

- Men det var for 22 år siden, og langt fra dagens virkelighet. Nå er det heller vanlig at andre bilister trenger seg inn i kortesjen, og foretar ville forbikjøringer av både bårebilen og bilene bak med kors på taket,

Svanholm sier at alle sjåførene blir foreberedt på potensielle farer, før de legger ut på en kortesje.

- Vi fokuserer først og fremst på forbikjøringer og bilister som trenger seg inn i kortesjen. Skal vi gjennom byen, må vi også være ekstra på vakt mot syklister og busser, sier han.

- Enkelte oppfører seg primitivt

- Jeg blir ikke lenger overrasket over hvor primitivt enkelte oppfører seg når vi kommer kjørende, sier Svein Andås, som driver Andås Begravelsesbyrå i Kristiansand.

- Verst er det i byer og tettsteder, og skal jeg generalisere er fotgjengerne verstingene, med syklistene på en god annenplass. Det hører nesten med til unntakene at de stopper opp og lar hele kortesjen passere fotgjengerfeltet i følge, sier Andås.

Mange viser hverken folkeskikk eller verdighet overfor en bilkortesje med bårebil i front og de sørgende kjørende etter i biler med kors på taket.

- Vanlig å måtte bråbremse

Vi sitter bak rattet i bil nummer tre i en kortesje på fem, og med kors på biltaket. I front kjører Einar og Villy bårebilen med kisten til et familiemedlem.

Det er helt stille i bilen vår, alle ser tomt ut av vinduene. Vi har lagt ut på ettertankens tur fra kjølerommet på Ahus til bårehuset ved kirken, 3–4 mil unna.

Før vi startet fikk vi som skulle kjøre bilene, beskjed om at kortesjen har forkjørsrett, selv i rundkjøringene. Men obs, obs, understreker Villy, det er knapt en eneste trafikant som kjenner reglen eller praktiserer den.

- Dere må følge nøye med i speilene og ikke bli overrasket om en og annen bil presser seg inn. Det er også vanlig å måtte bråbremse for en fotgjenger som hevder sin rett, helt uavhengig av oss. At vi er i en sårbar situasjon, bryr de seg katten om, når de først har bestemt seg for at jeg må frem, sier Villy, som vil være på fornavn.

- Blir vist fingeren

Einar og Villy i bårebilen svinger ut på veien, med oss på hjul. På høyre hånd ligger sykehuset, der onkel måtte gi tapt for noen timer siden.

Vi har så vidt fått bilen i annetgir, før det er full stans for en kvinne som smetter ut i fotgjengerfeltet rett ved Kiwi-butikken. Hun kaster ikke et blikk på oss, bare haster av gårde – måtte jo rekke bussen, som kom i motsatt retning.

Også den erfarne begravelsesagenten Asle Engeseth på Lørenskog bekrefter at respekten for gravfølge i trafikken er blitt gradvis dårligere, og nærmer seg nullpunktet. Han er oppgitt, og kan fortelle om flere stygge episoder.

- Vi opplever faktisk stadig at hele gravfølget blir vist fingeren av andre trafikanter, og slikt føles selvfølgelig ekstra sårt for de pårørende, forteller Engeseth.

Kjørte rett inn i bårebilen

Under et gravfølge for bare noen dager siden oppdaget han i speilet en håndverkerbil, som tråklet seg forbi og presset seg inn mellom bilene i kortesjen.

- Da han endelig greide å kjøre fordi meg i bårebilen, sveivet han ned sidevinduet, strakk ut armen og viste fingeren til hele gravfølge, forteller Engeseth.

Dette er imidlertid ikke det verste jeg har opplevd, sier han, og fortsetter:

- Det var en bil som presset seg inn bak bårebilen, og foran bilene med de etterlatte. Da jeg slakket av for å markere kortesjen enda tydeligere for bilisten, kjørte han rett inn i bårebilen. Det hele var et resultat av uoppmerksomhet og egoisme, sier Engeseth, og rister oppgitt på hodet. 

- Stoppet og tok seg av luen

Vårt følge fortsetter østover på gamle Strømsveien. Kortesjen kjører litt under fartsgrensen, for at alle skal henge med og for å unngå stressede situasjoner som lett kan oppstå når flere kjører ifølge.

Rett før vi skal gjennom rundkjøringen og dreie ned mot Strømmen, blir vi forbikjørt av to skinnkledde herrer på hver sin Harley-Davidson. De brummer veldig, men unngår heldigvis at det smeller i pottene.

Nærmere Strømmen må vi igjen bruke bremsene En vanlig rutebuss krever sin rett, kjører rett ut fra holdeplassen og blir plutselig femtemann i kortesjen. Bussjåføren brukte i det minste blinklyset.

Regel med rundere ordlyd

Nederst i Sagdalen må vi igjen stoppe for en buss, og kortesjen blir igjen stykket opp. Det føles sårt, spesielt for sidemannen, som tok lappen på 70-tallet, den gang de lærte folkeskikk i trafikken, som han sier.

Da måtte de pugge paragrafen om at «vegfarende skal gi fri vei og om nødvendig stanse for sporvogn, tog, likfølge, militær kjøretøykolonne, barn i samlet tropp og andre prosesjoner. Forbudet gjelder også for fører av sporvogn».

Regelen gjelder fortsatt, men har fått en rundere ordlyd og blir ikke viet like stor oppmerksomhet i kjøreopplæringen.

- Kan være vanskelig å se

På vårt spørsmål til Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, får vi til svar at det er trafikkreglenes forskrift om kjørende og gående trafikk (paragraf 10.3) man henviser til i opplæringen:

«Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne».

- Vi skal imidlertid være forsiktige med å lempe all skyld for dårlig oppførsel over på andre. Det er ikke alltid like enkelt å se at det er en bårebil som kommer kjørende, da mange byråer benytter biler som nærmest ser ut som en standard varebil, unnskylder Svein Andås i Kristiansand.

Han legger til:

- Det er ingen tvil om at spesialbygde bårebiler er bedre synlige på veien. Uniformerte biler gir større verdighet for de pårørende, samtidig som de oppnår større respekt i trafikken,

På forsiden nå