Tregest busser i Trondheim

Du kommer raskere fram med bussen i rushtrafikken i alle de andre norske storbyene.

Målinger fra Statens vegvesen viser at bussene i Trondheim holder en snittfart på knappe 24 kilometer i timen i rushen.  Foto: Glen Musk

Saken oppdateres.

Snittfarten på bussene i rushtrafikken i Trondheim er på 23,7 kilometer i timen, skriver Nrk.no. Hurtigst kommer du fram i Bergen, hvor bussene i snitt kjører i over 27 kilometer i timen.

Tallene er basert på målinger gjennomført av Statens vegvesen siden 2009, og er hentet fra det ferske statsbudsjettet.

- God framkommelighet i Midtbyen

Rådgiver Torbjørn Finstad i Sør-Trøndelag fylkeskommune sier det er ønskelig med raskere busstrafikk.

– Men framkommeligheten gjennom Midtbyen i Trondheim er kjent for å være bra. Det viktigste er hastigheten i forhold til bilene, og selv om det ikke er gjort studier ser vi at bussene går mye raskere enn bilene, sier Finstad til Nrk.no.

Verken i Oslo eller Stavanger kjører bussene særlig mye raskere enn i Trondheim. Der holder kollektivtrafikken en snittfart på henholdsvis 24,9 og 24 kilometer i timen.

Til tross for at mange kanskje skulle ønske seg raskere buss har det vært en kraftig passasjervekst i Trondheim og omegn de siste par årene.

LES OGSÅ: Busskundene mer fornøyde med Atb

Står i kø med biler

Trenden i de norske byene er at det også blir mer venting for de kollektivreisende.

Ifølge statsbudsjettet er problemet for få kollektivfelt. Bussene blir stående i kø sammen med annen trafikk.

- At farten går ned blir forklart med dels en tydelig økning i biltrafikken, som igjen slår ut på fremkommeligheten for buss og trikk på veiene, står det i statsbudsjettet.

Fornøyde bergensere

I Bergen er de klart fornøyde med å komme best ut på målingene.

Nye kollektivfelt for busser de siste årene, flere avganger og nytt stamnett får mye av æren.

- Dette viser at vi nok har et bedre rykte enn mange skal ha til det til, sier samferdselssjef i Hordaland, Anne Iren Fagerbakke.

Hvor ofte tar du buss i Trondheim?
Du må velge et alternativ
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå