For to uker siden kom den etterlengtede fotgjengerbrua «Sjøgangen» fra Trondheim sentralstasjon til Brattøra. Samtidig ble det klart hvem som stakk av med seieren i konkurransen om hvordan den nye hurtigbåtterminalen skal se ut.

- Hent AS og Lusparken arkitekter hadde det mest helhetlige prosjektet og derfor gikk vi for dem. De var hakket bedre når det gjaldt flytekaia og drivstoffanlegget, sier prosjektleder Atle Holberg i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Han leder arbeidet med den nye hurtigbåtterminalen som trolig vil få politisk behandling før jul i år.

Koster 80 millioner kroner

Han innrømmer at forslaget til terminalbygg som ble levert av konkurrenten Aasen Bygg AS med RRA Arkitekter også falt i god jord, men at vinnerne av konkurransen hadde en mer komplett pakke med tanke på kriteriene arkitektur, logistikk, funksjonalitet, miljø, areal og pris.

Den nye hurtigbåtterminalen har en kostnadsramme på rundt 80 millioner kroner. For fylkeskommunen er det viktig at terminalbygget har et estetisk uttrykk som harmonerer med resten av det som dukker opp på Brattøra.

- Det skal ikke være noe direkte signalbygg, det er nok av dem i området, sier Holberg.

Ubehandlet lerke i taket

Dersom man kommer fra Midtbyen, går over «Sjøgangen« og har planer om å ta hurtigbåt fra Trondheim så vil det være taket på terminalbygget som vil være det de fleste vil legge merke til.

- Takkonstruksjonen ser visuelt flott ut, og både av- og påstigningen er funksjonell. Flytekaia er av svært god kvalitet, mener Holberg om forslaget til Hent AS og Lusparken arkitekter.

Sivilarkitekt og arkitekturfaglig leder Kjell Kristiansen i Lusparken arkitekter er svært fornøyd med å få bidra til det nye byrommet på Brattøra.

- Taket er helt klart en viktig del av bygget, og det har en dynamikk i seg siden det vippes litt opp mot byen og mot fjorden. Materialet er ubehandlet lerk som vil få en sølvgrå farge over tid. Det symboliserer både trebyen Trondheim, men har også slektskap i materialbruk med andre konstruksjoner på Brattøra, som for eksempel det nye sjøbadet, sier Kristiansen.

For passasjerene vil den største endringen trolig være at man må kjøpe billettene før man går om bord dersom man reiser fra Trondheim.

- Fortrinnsvis skal du kjøpe billett på terminalen. Det kan koste ekstra hvis du gjør det på båten.

Ny gjestehavn

Bygningen er om lag 550 kvadratmeter og har en fri høyde innvendig på 3,6 til 4 meter. Det er lagt ned betydelig arbeid i å få til en universell utforming til tross for at Trondheim har en stor tidevannsforskjell. Kristiansen lover at alle skal kunne komme seg av og på hurtigbåtene uten hjelp.

- Vi har lagt vekt på å lage et bygg som passer godt inn i forlengelsen av «Sjøgangen». Terminalbygget skal være enkelt å orientere seg i og det skal være oversiktlig med tanke på av- og påstigning, sier Kristiansen.

Hurtigbåtterminalen vil ligge sentralt i ytre basseng og skal gi tilreisende et storslått første møte med byen dersom man kommer sjøveien. I ly av terminalpiren vil det bli utviklet en ny gjestehavn for fritidsbåter.

Byggestart er satt til 1. mars 2013, og ny hurtigbåtterminal kan da stå ferdig 1. november 2013.

Passasjerene vil få en kortere vei til Midtbyen siden fotgjengerbrua «Sjøgangen» starter like utenfor terminalen på Brattøra. Foto: LUSPARKEN ARKITEKTER AS
Terminalen vil ha en høyde på mellom 3,6 og 4 meter innvendig. Foto: LUSPARKEN ARKITEKTER AS
Hurtigbåtterminalen vil ligge i ytre basseng på Brattøra, mens lenger inn vil det bli etablert en ny gjestehavn for fritidsbåter. Foto: LUSPARKEN ARKITEKTER AS