Opptakten til den teknologiske nyvinningen som ble presentert under bransjetreffet til Consumer Electronics Association i Las Vegas i forrige uke, skjedde for tre år siden.

- Filip var 3,5 år, og vi var på shopping i et kjøpesenter i Oslo. Plutselig ble vi klar over at han faktisk var borte. Han var ikke i butikken ved siden av, og ikke ute i vrimlearealet.

Sten Kirkbak forteller at han gikk gjennom et register av følelser, mens han lette etter gutten. Det gikk 20 minutter før de fant ham.

- Da var Filip på vei ut av kjøpesenteret, trolig med kurs for parkeringsplassen.

Fantes ingenting

Med denne opplevelsen som bakteppe, begynte Kirkbak å tråle markedet for teknologiske løsninger.

- Jeg ble litt overrasket over at det ikke fantes teknologi som fanget opp slike problemstillinger.

Dermed tok han grep selv. Etter å ha snakket med politi, barnehagepersonal, foreldre, ansatte og pårørende innenfor eldreomsorg, fant han ut at det var et behov.

- Jeg deltok også i mammagrupper, og ut ifra tilbakemeldingene jeg fikk lå det helt klart et udekket behov her. Foreldrene ville ikke ha smarttelefoner, men gjerne en teknologisk innretning som sørget for kommunikasjon med barna og i tillegg kunne fortelle hvor barna oppholdt seg til enhver tid.

Utviklet i USA

Kirkbak forteller om en fantastisk reise, der han har jobbet med noen av de beste ingeniørene i USA.

- Vi tror dette er lanseringen av verdens minste telefon og lokasjonsenhet. Den behøver ikke være større enn en klokke, eller en klips du kan hekte på beltet.

Tre i ett

Klokken kan brukes som en telefon, begrenset til fem abonnenter som man kan ringe opp eller ta imot samtaler fra - og den kan bruke GPS, GSM og trådløs internett (wifi).

- GPS som sporing fungerer bare utendørs, der det er fri sikt til en satellitt. Det betyr klare begrensninger i en storby med høye bygninger. Wifi fungerer bedre og har mange punkter og vår teknologi gjør det mulig å se disse punktene. I tillegg har vi også GSM inkludert.

Evado Filip, som selskapet bak nyvinningen heter, har fått mange henvendelser fra helsesektoren.

- Den er et alternativ til dagens trygghetsalarmer. Med vår klokke bærer man trygghet på seg - den kan monitorere både eldre og barn. Barn med diabetes bærer allerede et apparat på kroppen som måler blodsukker. Dette kan kobles til vår enhet og varsle foreldre dersom barna blir syke og trenger hjelp. Da vil de også vite hvor barna er.

Klar for forbrukertest

Neste punkt i lanseringen er å la de mest kresne forbrukerne teste klokka. Foreldre til barn i alderen 5-12 år, ønsker ikke at barna skal ha smarttelefon, så dette er målgruppen.

Barn, foreldre og journalister skal utgjøre testgruppen, og designeren forventer at de er kritiske.

- Vi har hatt mange tester, men forventer tilbakemeldinger som gir oss muligheter til forbedring. Men klokka er trolig ute på markedet i løpet av sommeren.

Advarer mot misbruk

Ove Skåra, informasjonsdirektør i Datatilsynet, sier atdette er en teknologi som er helt lovlig til private formål, men ulovlig hvisdet brukes i offentlig sammenheng. Han mener produktet kan være smart forsmåbarnsfamilier, men advarer mot misbruk.

-  Å bruke teknologienfor å finne små barn som forsvinner er i seg selv ikke et problem. Noe annet erdet å feste klokka på en 17-åring som drar på hyttetur, for  å følge med på hva han/hun gjør. Da kan dette bliet problem som Datatilsynet og Barneombudet må se nærmere på.

- Jeg tror det er viktig at foreldre spør seg selv; «villejeg akseptere at andre overvåker meg på denne måten».

VivoPlay, slik den ble lansert under Consumer Electronics Association, CEA, sitt bransjeshow i forrige uke. Foto: Evado Filip
Sten Kirkbak med sønnen Filip. Foto: Evado Filip