– Dette er mobbing av en seriøs bedrift som bidrar til et sunt og ansvarlig uteliv i Trondheim, og fører til at en velment alkoholpolitikk latterliggjøres. Helt meningsløst, sier Petter Nome.

Han mener dette er et inngrep i måten puben drives, og synes det er trist at det er gjort mot en bedrift som bidrar til mangfold og trivsel i byen

– Dette er demotiverende, unødvendig og firkantet.

Menyer i storformat

Trondhjem Mikrobryggeri er medlem i Bryggeri- og Drikkevareforeningen. Nome har hatt mailkorrespondanse med Eierskapsenheten på vegne av sitt medlem, og nå ber han Helsedirektoratet vurdere håndteringen av Mikrobryggeriets tavlebruk.

– Dette er menyer i storformat, ikke reklame, sier Nome. Serveringssteder over hele landet praktiserer samme prisinformasjon, uten at det er slått ned på. Plakatene inneholder ikke logoer, bare produktnavn og pris, og alkoholfrie produkter er fremhevet like sterkt som øl med alkohol.

– Utdatert lov

Nome kan ikke skjønne at det kan være lovbrudd å framheve alkoholsvakt øl framfor vin og brennevin med langt høyere alkoholprosent.  Han viser til at dette er en bryggeripub, der samling om stedets egne produkter er kjernen i konseptet.

– Loven som ble vedtatt i 1975 burde vært modernisert. Slik den står nå, gir den et konkurransefortrinn for store internasjonale aktører framfor små, lokale produsenter. Det tyske gigantbryggeriet Erdinger preger hele vinteren på NRK1 som hovedsponsor for verdenscupen i skiskyting, mens et mikrobryggeri straffes for å skrive prisliste med kritt på en tavle.   Det blir helt håpløst, sier Nome.