For to år siden ble Fiksgatami.no lansert, ei nettside som skulle gi beboere mulighet til å melde fra om feil og mangler i sitt nærmiljø. Systemet sender epost med rapporten videre til riktig instans, om det så skulle være Trondheim kommune eller Statens vegvesen.

Har du bilder av dårlige veier? Hvor er det mest telehiv i Trøndelag? Send inn tips til webred@adresseavisen.no.

Flere rapporter enn i Oslo

For øyeblikket er det Trondheim som troner øverst på klagetoppen, foran både Oslo og Bergen. I Trondheim er det rapportert inn 1239 problemer, mens i Oslo er det 1168 og Bergen er nede på 612 rapporter.

Blant rapportene er det mange beboere som er misfornøyde med veistandarden etter en lang og kald vinter. Rapportene handler om både hull i veibanen, råtten asfalt og telehiv som gir veien antydning til berg- og dalbane.

Misfornøyde veibrukere

26. mars skriver en bruker at det er hull på hull i Søbstadveien, spesielt i retning Heimdal sentrum. «Når det er våte dager er det mye vann i hjulsporene, og det fører ofte til at fotgjengere blir sprutet ned.

En annen bruker er misfornøyd med utkjøringen fra Prix Rognheim. Her har det vært et stort hull i veien. «De siste ukene har det vært et stor hull i veien midt i utkjøringa fra Prix Rognheim. Får man et hjul ned i hullet vil det være svært stor sansynnlighet for å ødelegge både dekk og felg».

18. mars er det en trondhjemmer som melder fra om telehiv som forårsaker skader på bil, vannansamlinger og unødvendige farlige situasjoner i Lisbeth Nypans veg.

Langsgående rifter fra Espvegen til rundkjøringen Kattemskogen har også fått en borger til å se rødt. Vedkommende mener veistrekningen nærmer seg ubrukelig for dem som kjører på to hjul. Beboeren ber om utbedring umiddelbart.

- Bruk heller vårt system

Produksjonssjef for vei i Trondheim bydrift, Randi Sesseng Aas, forteller at de aldri har hatt noe apparat for å ta imot meldinger fra Fiksgatami.no. De oppfordrer folk til å bruke Meldinnfeil.no. Det er kommunens eget rapporteringssystem hvor de har et mål om at alle rapporter skal ha blitt vurdert i løpet av et døgn.

- Vi har forsøkt å få kundene til å legge inn i Meldinnfeil, og ikke Fiksgatami. Vi har faste rutiner hvor ansatte går gjennom nye rapporter om morgenen, og vi gjør en vurdering. Da må vi ta stilling til om vi kan få fikset det med en gang eller om det må utsettes, forklarer Sesseng Aas.

Per nå har Trondheim bydrift 23 ubehandlede meldinger, og 446 som er under behandling i systemet Meldinnfeil.no.

- Etter påske ligger det en del saker som vi ikke har fått gjort noe med. De fleste sakene vil bli utbedret så fort som mulig, forklarer produksjonssjefen.

Glad for engasjementet og klagene

Hun regner med at det kan komme en liten klagestorm inn til Trondheim bydrift etter hvert som snøen smelter og synliggjør feil og mangler.

- I løpet av våren kommer hullene i veiene frem. Vi utbedrer en del feil på vinterstid, men produksjonen av asfalt krever plussgrader. Det betyr at hull blir tettet med noe annet, som ikke trenger å være like permanent, sier hun.

Asfaltsesongen vil ikke starte før det er plussgrader om natta, noe som betyr at trondhjemmere med dårlige veier må smøre seg med tålmodighet. Det er likevel ingen sure miner å spore hos Sesseng Aas.

- Vi er innmari glad for engasjerte kunder. Det er vi avhengig av for å få gjort jobben best. Vi setter pris på at folk melder ifra om store og små feil. Vi er ikke over hele byen til enhver tid, og derfor kan beboerne hjelpe oss med å sette inn de rette tiltakene, sier hun.

Klagetoppen til Fiksgatami.no:

ByNye og gamle problemerLøste problemer
Trondheim1239290
Oslo1168379
Bergen61292
Stavanger18450
Kristiansand8023