Bygde bru på vaklende treklosser

Dagen etter brukollapsen på Rotvoll, ble dette avslørende bildet tatt på et annet bruprosjekt som Reinertsen bygger på E6 i Trondheim.

  Foto: Adressa.no-tipser

Saken oppdateres.

En ekstraordinær gjennomgang avdekket store svakheter like før det skulle støpes.

Bildet er tatt av en privatperson som reagerte på måten det var gjort på. Bildet er også overlevert til politiet.

Før støping stod konstruksjonen til Reinertsen på vaklende treklosser. Samtidig gikk det normal trafikk av biler og gående under.

– Det er ikke slik man gjør det på en stor, bærende konstruksjon. Ved en liten skjevbelastning, kan det rase sammen, sier førsteamanuensis Jan Arve Øverli (30) ved Institutt for konstruksjonsteknikk ved NTNU.

Har du tips i saken. Ta kontakt på e-post: webred@adresseavisen.no eller på 07200.

LES OGSÅ: Kontrollerte brua etter kollapsen

Likte ikke det han så

Likhetspunktene med brua som raste sammen på Rotvoll, er mange: Teknikken som er brukt, er den samme som på Rotvollhaugbrua, det er samme type understøttelse fra Master Solutions, Reinertsen er entrepenør og Vegvesenet er byggherre.

Vedkommende som tok bildet har teknisk bakgrunn og har kjørt forbi konstruksjonen på Heimdal hver dag. På bakgrunn av ulykken på Rotvoll, reagerte han på det han kunne observere, og tok flere bilder den 9.mai, dagen etter ulykken på Rotvoll.

Bruk av treklosser som understøttelse er ikke uvanlig, men da skal de være stablet på en helt annen måte. Da Øverli fikk se bildet, hadde han en umiddelbar reaksjon: Han likte ikke det han så.

– Dette ser slett ikke bra ut, kommenterer han.

LES OGSÅ: Vet hvorfor brua kollapset

«Vill» stabling

Ut over det dårlige førsteinntrykket bildet gir, konkretiserer han kritikken sin i tre punkter:

Stablingen av klosser under stillaset, er «helt vill». På en av understøttelsene er det til og med gravd ut under platen, og den blir stående og vakle.

Feil høyde på stillaset. Skruejusteringene betyr en svekkelse, og det skal lite til før en kan få en bøying og dermed en svikt.

Avstivningen av skråstagene er ikke god nok. De skulle vært festet flere steder, ikke bare oppe og nede.

Klønete hurtigløsning

Bård Erik Nilsen som har vært i betongbransjen i 20 år sier at det er på denne måten forskalingen understøttes, men går ikke god for måten det er utført på.

– Dette er en hurtigløsning, og det ser forferdelig klønete ut, kommenterer Nilsen.

Bra at det er endret

Politiadvokat Aage Sliper Midling bekrefter at han har fått tilsendt det omtalte bildet fra City Syd-brua.

– Jeg har ingen annen kommentar til det annet enn at jeg har registrert at det nå er endret slik at det forhåpentligvis er sterkt nok. Det er bra at man tar det alvorlig. Vi kan ikke ha en slik ulykke igjen, sier han.

Fakta om brukollapsen
Adresseavisen 10. mai 2013 

Adresseavisen 10. mai 2013 

  • Klokken 14.30 onsdag 8.mai kollapset Rotvollhaugen bru mens den var under oppføring.
  • To ble drept i ulykken: 37-årige Ingeborg Gundersen fra Brekken som befant seg i en bil under brua som raste, og anleggsarbeideren Kjell Magnar Olsen (53) fra Verdal som var i arbeid under brua.
  • Reinertsen hadde hovedentreprisen på brua, mens Statens Vegvesen var byggherre.
Dette bildet er tatt 21. mai etter at Reinertsen hadde hatt en ekstraordinær gjennomgang av prosjektet. 
        
            (Foto: Håvard Haugseth Jensen)

Dette bildet er tatt 21. mai etter at Reinertsen hadde hatt en ekstraordinær gjennomgang av prosjektet.  Foto: Håvard Haugseth Jensen

På forsiden nå