Bildene over er tatt av automatiske kamera ved ulike bomstasjoner i Trondheim.

De avslører hvor langt enkelte sjåfører er villige til å gå, i tro om at de skal lure bomkameraene.

Bilister i Trondheim har snart lagt igjen en milliard kroner i bommene i Miljøpakken. Men ikke alle ønsker å betale. Bro- og Tunnelselskapet, som drifter bommene, ser stadig at noen prøver å snike seg unna.

– Det er noen som prøver å kjøre i motsatt kjøreretning. Men våre kamera fotograferer skiltene uansett, og vi får dermed identifisert bilene, sier driftssjef Grethe Kleppe i Bro- og Tunnelselskapet til Adressa.no.

– Dette er både ulovlig og farlig, påpeker Kleppe.

Andre kjører langt ute i veibanen, i tro om at de kan slippe unna kameraene.

– Men det er selvfølgelig vanskelig å si om alle de som kjører i utkanten av veibanen bevisst prøver å snike seg unna. Noen ganger kan det kanskje være gjenstander i veibanen eller andre årsaker til at de ikke ligger midt i veibanen, sier driftssjefen.

Adressa.no dokumenterte flere bomsnikere på Klett i 2010. Se hvordan de kjørte på sykkelveien for å slippe å betale her.

- Håpløst

Distriktsleder Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk er ikke særlig imponert over adferden til trafikantene.

– Det er ganske håpløst å prøve å spare penger på denne måten. Når man i tillegg blir fotografert uansett, er det jo ingenting å tjene på det, sier Johansen.

Han understreker at det også er forbudt å krysse en heltrukken sperrelinje, noe flere av bilistene på bildene fra Bro- og Tunnelselskapet gjør.

– Det er det en grunn til. Det verste er hvis dette blir gjort i siste liten i panikk, og man har liten oversikt over møtende trafikk. Man utsetter både seg selv og andre trafikanter for fare. Skadeomfanget kan bli særlig alvorlig om det kommer MC-førere eller syklister i motsatt kjøreretning.

Størst problem ved nye anlegg

Et annet problem for bomselskapet er skilt som er tildekt av mye snø eller skitt. Dette er særlig et problem ved bompunkter i områder med mye uvær. Kameraene tar imidlertid bilde både av fronten og bakenden av bilen, så om dette kun gjelder ett av skiltene blir bilen likevel identifisert.

– Men om begge er tildekt er det vanskelig. Da kan vi ikke sende noe krav på det, sier driftssjef Grethe Kleppe i Bro- og Tunnelselskapet.

«Bomsvindlere» er et større problem ved nye anlegg. Når folk blir mer vant til bommene, er det færre som prøver seg.

Adressa.no dokumenterte flere bomsnikere på Klett i 2010. Se hvordan de kjørte på sykkelveien for å slippe å betale her.