Mobilbilder havnet i feil hender

En ukjent manns bilder dukket opp da mobiltelefonen ble returnert etter reparasjon.

Bilder på avveie: Samboerparet synes det er ubehagelig å få bilder av en ukjent manns private bilder av seg selv og andre, i tillegg til at deres egne bilder kan ha havnet hvor som helst.  Foto: JENS PETTER SØRAA

Saken oppdateres.

Høsten 2011 kjøpte Johan M. Karlsen og Marte Nordbakken en Samsung Galaxy S2 fra nettbutikken pixmania.no. Rett før påske i år sluttet den å fungere, og de returnerte den til Pixmanias verksted i Frankrike.

En måned for sent i forhold til retningslinjene pixmania.no selv har satt for tidsbruk på reparasjon, fikk de telefonen tilbake – trodde de.

I tillegg til at heller ikke denne virket som den skulle, var den full av andres private bilder.

Det er fotografier som viser alt fra sushimåltider, folk som hygger seg med en øl, og lettkledde bilder fra et baderom. Det er også videoopptak fra en seiltur, der båtmannskapet snakker dialekt fra Bergensområdet. Klistremerket på mobilen som viser registreringsnummeret sitter dårlig, som om det har vært tatt av og på.

Bilder av barn borte

- Jeg er forbannet. Jeg forventer at gjenstander som inneholder folks privatliv ikke havner hos uvedkommende når de leveres til en profesjonell aktør. I tillegg at vi sitter med bilder vi gjerne skulle unngått å ha sett, hadde vi selv over tusen bilder på telefonen vi leverte fra oss. Det er flere bilder av barn, blant annet vår to år gamle datter. Vi synes det er veldig ubehagelig å ikke vite hvor disse befinner seg, sier Nordbakken.

De ukjente bildene ble den siste dråpen i en rekke negative erfaringer paret har hatt med Pixmania.

- Det gikk en måned over virkedagsfristen deres på 21 dager, før vi fikk telefonen. I denne perioden sendte jeg flere mailer og tok mange telefoner til kundeservice, uten at noe ble fulgt opp. De ville hverken gi meg en ny telefon eller pengene tilbake, selv om de ved tilbakeleveringen opplyste meg om at de ville gi meg et nytt produkt om fristen ikke ble overholdt, forteller Karlsen.

Karlsen opplyser at han til slutt fikk velge mellom å returnere telefonen med de ukjente bildene og få tilbake kjøpesummen, eller beholde den og få 200 kroner.

- Vi synes det er latterlig å tilby oss å sitte med en ødelagt telefon, som i tillegg utvilsomt tilhører noen andre.

Uforståelig for Pixmania

Leder for Pixmanias kundekontakt i Europa, Alice Walker, skjønner ikke hvordan bildene har havnet hos feil kunde. Hun mener serienummeret på telefonen de fikk i retur er det samme som på telefonen som ble sendt tilbake.

- Vi beklager det som har skjedd, og ønsker å tilby kunden 100 euro i kompensasjon, i tillegg til tilbakebetaling av kjøpesummen. Jeg har bedt om en servicerapport fra verkstedet vi bruker, som vil vise hvilket arbeid som har blitt utført. Denne vil også bli sendt til kunden. Når telefonen returneres til oss, vil vi destruere den slik at bildene ikke kommer på videre avveie, forsikrer Walker.

- Vi hadde selv over tusen bilder på telefonen vi sendte inn, siden det ikke gikk an å slå den på før vi returnerte den til Pixmania. Mange av bildene er av vår to år gamle datter. Hvor befinner disse seg nå? spør Marte Nordbakken og Johan M. Karlsen. 
        
            (Foto: JENS PETTER SØRAA)

- Vi hadde selv over tusen bilder på telefonen vi sendte inn, siden det ikke gikk an å slå den på før vi returnerte den til Pixmania. Mange av bildene er av vår to år gamle datter. Hvor befinner disse seg nå? spør Marte Nordbakken og Johan M. Karlsen.  Foto: JENS PETTER SØRAA

Samboerpar kjøpte telefon på pixmania.no, som de måtte levere tilbake til reparasjon. Etter først å ha fått tilbake telefonen en måned på overtid, oppdaget de at den var full av ukjente bilder.
 
        
            (Foto: JENS PETTER SØRAA)

Samboerpar kjøpte telefon på pixmania.no, som de måtte levere tilbake til reparasjon. Etter først å ha fått tilbake telefonen en måned på overtid, oppdaget de at den var full av ukjente bilder.   Foto: JENS PETTER SØRAA

På forsiden nå