Bommer med montasje: Professor i markedsføring, Tor W. Andreassen, tror mange ungdommer skjønner budskapet til antisnike-kampanjen til AtB, men mener de skjøt seg selv i foten ved å bruke et manipulert bilde av ordfører Rita Ottervik. Foto: privat

Adresseavisen skrev tirsdag om antisnike-kampanjen til AtB som brukte et manipulert bilde av ordfører Rita Ottervik. Bildet falt ikke i god jord hos Ottervik, som mente det var et grovt overtramp.

- Brudd på åndsverksloven

Professor Tor W. Andreassen ved Norges handelshøyskole har satt seg inn i kampanjematerialet, og er enig med ordføreren.

- Dette er en respektløs handling overfor en offentlig person i et embete. Det kan også være snakk om brudd på åndsverksloven dersom de har tatt et offisielt bilde fra kommunens nettsider og manipulert det uten å innhente samtykke, forklarer han.

- Det bryter uansett med hva folk flest opplever som anstendig oppførsel, legger han til.

Blitt enig med fotografen

Konsulent Børre Gundersen ved HK reklamebyrå forteller at de har beklaget overfor ordfører Ottervik, og at de har avtalt med ordførerens kontor å ta en prat etter hennes Midtøsten-tur.

- Fotograf Carl-Erik Eriksson har tatt det aktuelle bildet, og vi har vært i dialog med ham i dag. Vi har kommet til en enighet, forklarer Gundersen.

- Hva med de andre bildene som er på nettsiden? Har dere samtykke i å bruke dem?

- Vi tar en totalgjennomgang av alt som er publisert på nettsiden. Vi har ingen interesse i å opptre på en måte som sår tvil om opphavsretten, sier Gundersen.

Fotograf Carl-Erik Eriksson bekrefter at han har vært i kontakt med reklamebyrået, og forteller at saken er ute av verden for hans del.

- Bildet ble brukt uten samtykke, og de har beklaget sterkt, sier han.

- Gikk over streken

Hjemmesiden til kampanjen, falskbillett.net, prøver å etablere en norm blant ungdom, og skal gi inntrykk av at «bakpersonen» er en taper, mener Andreassen.

- De som forfalsker billetter er «losers». Det budskapet tror jeg reklamebyrået lykkes med, men de skjøt seg selv i foten ved å bruke montasjen av ordføreren. Kundene fordømmer dem, og synes det gikk over streken. Da blir oppmerksomheten et helt annet sted, sier professoren.

Gundersen i HK reklamebyrå sier at de hadde 2328 unike besøkende i tidsrommet 25. til 30. september da det manipulerte bildet av Ottervik lå på nettsiden.

- Bildet var ett av flere innlegg i denne perioden, og det er nok ikke alle besøkende som har sett bildet. Med tanke på at dette er en holdningskampanje rettet mot ungdom i Midt-Norge, så synes jeg det er forholdsvis bra besøk på nettsiden generelt, sier han.

Mobillett skaper et problem

Professor Tor W. Andreassen forklarer at billettapplikasjoner har ført til et grunnleggende problem, og det er at passasjerer ikke opplever det som å stjele, og dermed får liten skyldfølelse av å snike seg om bord i bussen.

- Rent psykologisk oppleves det ikke som tyveri fordi avstanden mellom de fysiske pengene og selve tjenesten er stor. I USA har det vært gjennomført eksperiment som viser at folk heller stjeler en gjenstand i stedet for det samme pengebeløpet. Det er lettere å ta blyanten til to kroner, enn de to myntene, forklarer Andreassen.

Tirsdag ettermiddag ble mye av innholdet på falskbillett.net fjernet, og HK reklamebyrå opplyser at AtB har gitt beskjed om at man skal komme direkte til dokumentfalsk-siden når man besøker nettsiden.