Betalte 150 000 kr for falsk billett-kampanje

AtB mener det er for tidlig å si om den omstridte kampanjen hadde effekt.

Manipulert bilde: Dette bildet ble lagt ut på ei nettside og en Instagram-konto i forbindelse med kampanjen «Falsk billett - ekte trøbbel» i regi AtB. 

Saken oppdateres.

Kollektivtrafikkselskapet AtB kom i hardt vær etter at et manipulert bilde av ordfører Rita Ottervik ble brukt i en ny kampanje som skal hindre ungdommer i å snike på bussen. HK reklamebyrå tok det hele og fulle ansvaret, mens Ottervik krevde beklagelse og 50 000 kroner inn på konto til gatemagasinet «Sorgenfri».

LES MER: - Det groveste jeg har blitt utsatt for

Over 6000 besøkende

Kampanjen kostet ifølge AtB om lag 150 000 kroner. Hittil har det vært 6270 besøkende på nettsiden falskbillett.net som ble opprettet i forbindelse med kampanjen. Innholdet på nettsiden er nå fjernet, som en del av «bruddet» i kampanjen. Nå ønsker AtB å bruke tradisjonelle virkemidler for å få ungdom til å skjønne alvoret i dokumentforfalskning.

- Vi har daglige billettkontroller. Det er for tidlig å si om kampanjen så langt har hatt noen effekt, men billettkontrollørene får tilbakemeldinger på kampanjen fra kundene, og vi håper og antar at den vil få effekt videre utover. Det er kundenes ansvar å ha gyldig billett når de går om bord i bussen, sier kommunikasjons- og markedssjef Grethe Opsal i AtB.

LES MER: Reklamebyrå brukte bilde uten samtykke fra fotograf

Fortsetter kampanjen utover høsten

- Var det verdt å bruke 150 000 kroner på kampanjen?

- Alt oppstyret skulle vi selvfølgelig gjerne vært foruten, men om vi ser bort fra det, er det uansett viktig for oss å få spredd informasjon rundt alvorligheten av å snike på bussen og forfalske billetter, og det vil vi fortsette med, sier Opsal.

LES MER: - Omdømmet til AtB er blitt dårligere

Ordfører Ottervik følte seg krenket i forbindelse med montasjen, og ønsket at de ansvarlige for kampanjen skulle betale 50 000 til Sorgenfri.

- Det er ikke tatt noen beslutning rundt dette ennå, sier Opsal.

Selv om Opsal er lei seg for at det ble et annet fokus enn det som var meningen, vil de fortsette kampanjen med tradisjonelle virkemidler utover høsten og vinteren.

HK reklamebyrå forteller at de laget en kampanje hvor det skulle være en fiktiv ungdom som satt og la ut innhold på nettsiden. Dette var en av «postene» som ble lagt ut.  

HK reklamebyrå forteller at de laget en kampanje hvor det skulle være en fiktiv ungdom som satt og la ut innhold på nettsiden. Dette var en av «postene» som ble lagt ut.  

På forsiden nå