Sjåføren fra Trøndertaxi er ikke den eneste som er misfornøyd med at syklistene får stadig mer plass i bygatene. Privatbilister forteller om episoder med nesten-ulykker, der syklisten kommer i altfor stor fart, uten refleks og lys, sykler på rødt og hvor de ikke forholder seg til nytt kjøremønster.

- I Kjøpmannsgata har vi mistet trafikkflyten etter at ett kjørefelt ble fjernet og bilene må vike for syklistene. Syklistene bryr seg ikke for mye om trafikkregler, men de står på retten sin, det skal de ha. Som jeg ser det, så må det være folk uten førerkort som har funnet på denne løsningen.

Videoen øverst i artikkelen viser hvordan adressa.no opplevde morgenrushet på sykkel.

Bruk sykkelboksen

Ivar Arne Devik er leder for sykkelgruppa i Miljøpakken, og mener gjeldende lover og forskrifter er fulgt under planleggingen av de nye sykkelfeltene.

- Alle sykkelfelt er malt i rødt, og det er satt opp et skilt som minner syklistene på at de må gjøre seg synlige for bilistene. I Kjøpmannsgata er farten satt ned til 40 kilometer timen, i tillegg til at det er lagt inn en sykkelboks foran stopplinjen til bilene, sier Devik.

Syklister, biler og andre kjøretøy forholder seg til samme lysregulering. Tanken er at syklisten skal stille seg i sykkelboksen når han venter på grønt, slik at han unngår å komme på kollisjonskurs med bilene som har påbud om å svinge til høyre. Diagonalt, på motsatt side av krysset, er trafikken regulert på akkurat samme måte.

Miljøpakken har som mål å registrere 14 prosent av byens befolkning som syklister neste år. Det blir stadig flere sykkelfelt, både i- og utenfor sentrum, og de som ivrer for Trondheim som sykkelby, mener at konfliktene vi opplever nå er innkjøringsproblemer.

- Ikke livsfarlig

Håvard Tømmervold er nestkommanderende på seksjon for trafikk ved Sentrum politistasjon, og får daglig klager fra publikum. - Bilistene er de som klager mest, også på endret kjøremønster i Kjøpmannsgata, og i tillegg får vi klager fra fotgjengere som mener de ikke blir tatt hensyn til.

Tømmervold kommenterer sykkelfeltene i Kjøpmannsgata slik;

- Du vil ha meg til å si at dette er livsfarlig, men det er det ikke. Jeg skjønner at kryssløsningen Kjøpmannsgata og Olav Tryggvasons gate kan fremstå som uvanlig, og jeg ser faremomentene, men det er ikke så mange måter å gjøre dette på i en by, der det er trangt om plassen.

Bilisten må være klar over at han krysser et annet kjørefelt, eller sykkelfelt, og det betyr at han har vikeplikt. Syklisten på sin side skal ha riktig utstyrt sykkel og være godt synlig.

- Syklister kan bruke fortauene, så lenge det ikke er for stor tetthet av gående, men vi vil helst at de sykler på sykkelfelt eller i veibanen, sier Tømmervold.

- Litt for krevende kryss

Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk mener hele landet har mange trafikale løsninger, der man kan undre seg over at det går bra.

- Dem er det flust av. Krysset mellom Kjøpmannsgata og Olav Tryggvasons gate er nok et resultat av at man må forholde seg til at det er trangt, men jeg mener det er litt for krevende.

Johansen har nylig besøkt Nederland, et såkalt sykkelland, som han mener har en helt annen sykkelkultur.

- Enkelte kryss er regulert med egen lysregulering for syklister, men først og fremst sykler de annerledes. De bruker sykler med kurv på styret, hvis du skjønner. Jeg synes kanskje at våre syklister, på et tidspunkt mellom Ranheim og Trondheim, bør legge fra seg tanken om å trene til Birken eller Styrkeprøven, sier Johansen.

Videoen over viser hvordan adressa.no opplevde morgenrushet på sykkel. Del din mening i debattfeltet.

I Bispegata har bilistene dårlig oversikt på syklister som kommer opp fra Kjøpmannsgata. Bilister og syklister som skal krysse Olav Tryggvassons gate har ekstra store utfordringer. Foto: Grafikk av Inger Sakshaug