- Jeg føler meg lurt

Frank Pedersen kjøpte en Nissan Leaf for å spare penger, men mener at bilen ikke holder det den lover.

Frank Pedersen ville spare bompenger og fergeutgifter og kjøpte el-bil. - Bilen klarer ikke mer enn 11-12 mil, og jeg føler meg lurt, sier Pedersen. 

Saken oppdateres.

- I alle omtaler av den nye Nissan Leaf, står det at el-bilen har en kapasitet på 199 kilometer. Da burde jeg kunne kjøre 110 kilometer til Stokkøya uten problemer, men slik er det ikke, sier Frank Pedersen.

Pedersen kjøpte bilen ny fra en forhandler i Oslo for én måned siden. Da han startet kjøringen sto det  på displayet at bilen kunne gå i 145 kilometer, ikke 199 kilometer som Pedersen mener det burde ha stått.

- Jeg kom ikke lenger enn til Minnesund før bilen var tom for strøm, og jeg måtte lade den tre ganger før å komme til Lillehammer. Da ga jeg opp, satte fra meg bilen og tok toget hjem. Bilen ble hentet og fraktet på henger til Trondheim neste dag.

Sjekket før kjøp

Witro bil i Trondheim forhandler Nissan og representerer Nissan Norge. Før Pedersen kjøpte sin bil, tok han kontakt med Witro bil for å høre hvor langta han kunne kjøre med bilen.

- Jeg fortalte at jeg skulle bruke bilen til hytta på Stokkøya, og ønsket å vite om bilen ville klare denne strekningen. Selger Harry Hansen forsikret at 12 mil ikke ville bli et problem og viste til en annen kunde fra Trondheim som kjører samme bil til Linesøy, som ligger enda en mil lenger ut. Da jeg sjekket priser fant jeg billigste bil hos forhandler Sten Olav Vikeby i Oslo. Også han mente at en kjørelengde på 110 kilometer ikke var noe problem, og at bilen skal kunne gå 160 kilometer før den må lades.

Etter å ha tatt alle forsiktighetsregler og kjørt pent med bilen, opplever Frank Pedersen at det er så vidt bilen klarer hjemturen fra hytta.

- Jeg kjørte i 70 kilometer i timen ut til hytta, og hadde to mil å gå på da jeg kom frem. På returen kom jeg ikke helt hjem, for selv om jeg slo av alt av klima, varmeapparat og så videre måtte jeg stoppe på Marienborg. Da var utetemperaturen mellom 12 og 15 grader.

- Jeg kjøpte bilen for å spare 3600 i månedlige utgifter på ferje og bompenger. Nå angrer jeg hele kjøpet og mener både bilen og forhandlerne ikke holder det de lover. Jeg føler meg rett og slett lurt.

- Det handler om bruken

Når adressa.no snakker med Nissan Norge og Witro bil i Trondheim er svaret unisont; dette handler om hvordan bilen blir brukt.

- Vi er påpasselige med å ikke overselge bilen, og alle våre forhandlere har hatt kurs for å unngå situasjoner som denne, sier Marina Bakken, kommunikasjonsdirektør i Nissan Norge.

Hun legger også til at biler som blir solgt under Nissan Norge, selges med et varmeteppe rundt batteriene. Dette mangler biler som er importert av andre forhandlere. Også dette kan påvirke rekkevidden til Pedersens bil, mener Bakken.

Harry Hansen hos Witro bil kan ikke huske å ha snakket med Frank Pedersen, men utelukker det ikke.

- Vi snakker daglig med kunder som vil vite mer om Nissan Leaf. Det kan godt hende at Frank Pedersen er en av de jeg har snakket med, og jeg avviser heller ikke at jeg kan ha nevnt kunden som kjører med el-bil til Linesøy. Så skal det sies at han som kjører til Linesøy klattlader i Åfjord, hvor han også handler. Men når det kommer til stykket, handler dette om at Pedersen burde ha hatt en grundig gjennomgang av hvordan bilen bør brukes og kjøres. Det ville han ha fått, dersom han hadde kjøpt bilen hos oss, sier Hansen.

Kalibrerer kjørelengden

På displayet i bilen viser en måler hvor langt bilen kan kjøre etter lading. Også her mener Frank Pedersen han startet med feil utgangspunkt.

- Det burde stå 199 kilometer da bilen var ny i det minste, men da jeg startet fra Oslo sto det 145 kilometer, sier han.

Harry Hansen hos Witro bil svarer at selv om bilen er ny så er den kjørt.

Håpløst i vinter

- Den kan ha vært kjørt av ferjen, eller inne hos forhandler, det skal ikke mye til. Uansett vil dette tallet kalibrere seg ut fra kjøremønster før siste lading. Står det 130 kilometer en morgen, betyr det at du har kjørt hardt dagen før og du har ikke lenger rekkevidde av den grunn. De aller fleste kjører etter den prosentvise og faktiske strømprosenten som står i displayet. Alt handler om hvordan man bruker bilen, om det er to eller flere passasjerer, om bilen er lastet opp, hva slags føreforhold og utetemperatur det er, sier Hansen.

- Dersom Pedersen har problemer med den kjørestilen han har nå, kan han bare glemme å kjøre ut til Stokkøya i vinter. Det er ikke noe jeg vil anbefale, sier Harry Hansen.

Ifølge Hansen har Witro bil solgt 88 Nissan Leaf den siste måneden, og han mener at alle er strålende fornøyd med bilen.

Forhandler Sten Olav Vikeby i Oslo har samme syn som Witro bil i Trondheim, og sier at dette handler om kjørestil.

- Dette er uansett ikke mitt ansvar. Dersom det er feil med bilen, må Pedersen kontakte Nissans representant i Trondheim og kanskje be dem sjekke batteriene.

- For meg ble ikke dette som forventet, så jeg ser ikke annen råd enn å kvitte meg med bilen, sier Frank Pedersen.

På forsiden nå