I helga meldte adressa.no at lysene på Rockheim ble slukket på grunn av støy på flyenes kommunikasjonssamband.

Fungerende lufthavnsjef Per Jarle Ingstad forteller at problemet i en periode var så stort at kommunikasjonen var umulig.

- Det har vært så omfattende støy at tårnet ikke har hørt flyene, og flyene har ikke hørt tårnet. De har selvfølgelig radar, men det skal være dialog på det tidspunktet, sier Ingstad.

Det har vært forstyrrelser på frekvensen over tid, mens problemene som fikk Avinor til å varsle Post- og teletilsynet varte i en ukes tid. Klagen ble sendt inn den 7. oktober. Den 9. oktober var feilen rettet i form av at lysene på Rockheim ble slått av.

Tas veldig alvorlig

Problemet oppstår fordi objekter på bakken sender ut frekvenser i samme område som flyene og tårnet på Værnes. Frekvensene fra bakken kommer mellom frekvensene i lufta og skaper støy og skurring i kommunikasjonen.

Anslagsvis behandles 30-40 slike saker i året, og de to siste månedene har det vært sju saker bare i Trondheim.

Post- og teletilsynet tok klagen fra Avinor svært alvorlig.

- Det spesielle i denne saken er at det kommer inn under fare for liv og helse. Flykommunikasjon er noe som må tas veldig alvorlig, forklarer seksjonssjef for frekvenskontroll i Post- og teletilsynet (PT) Per Eirik Heimdal.

Flere støykilder ble funnet i Trondheim, men det var først da lysene på Rockheim ble slått av at støyen forsvant helt.

«Det var ikke nok å dimme LED-lysene helt ned, men sikringene til strømtilførselen måtte brytes for at støyen skulle bli borte.» står det i rapporten fra kontrollen.

Ganske vanlig

- Denne problematikken er ikke enestående for Rockheim. Vi har mange saker i året som ligner, fortsetter seksjonslederen, og forteller blant annet om en elektrisk rullestol i Florø som ga lignende utslag.

Ifølge lufthavnsjef Ingstad oppsto det ingen uheldige hendelser som følge av støyen, men siden problemet ble oppfattet som økende ble det prioritert å finne løsninger.

Hva som må til for å løse problemet er verken PT eller Avinor kjent med.

Trøbbel med strømforsyninger

Ofte er det strømforsyninger som er problemet, noe man antar også er tilfelle ved Rockheim.

- Produktene vi identifiserer som støykilder er ofte laget for helt andre formål enn kommunikasjon, men CE-merkingen av utstyret skal sikre at forskjellig typer utstyr skal kunne eksistere sammen. Likevel opplever PT en økning i saker hvor utstyr som ikke er laget for å kommunisere forstyrrer kommunikasjon, sier Heimdal.

- Dette høres sårbart ut?

- Ja, og det er derfor vi har frekvenskontroll som en viktig del av vårt tilsyn. Vi kan peile direkte på bakgrunn av klager slik som vi har gjort her, eller vi kan kjøre rundt i Trondheim for å sjekke frekvensbruken. Da kan vi avdekke for eksempel ulovlig bruk av frekvenser eller feilfunksjoner.

Han tror imidlertid ikke det vil være noen stor fare for flytrafikken dersom Trondheims befolkning pynter med LED-lys til jul.

- Det er vanskelig å spå, men på Rockheim er det over 13000 lamper konsentrert på ett sted og med fri sikt til flyene. Forstyrrelser fra julelys vil nok ikke nå så langt, sier han.

Huseier Entra Eiendom opplyste i helga til adressa.no at de jobber for fullt med å løse problemet.

Bildet til venstre er tatt lørdag kveld. Bildet til høyre viser hvordan Rockheim så ut før lysene måtte slås av. Foto: Jonas Bjørkli/Vegard Eggen
Seksjonssjef Per Eirik Heimdal i Post- og teletilsynet forteller at det kun tok to dager før feilen ble rettet. Foto: Post- og teletilsynet