Jubelen sto i taket da det ble kjent at Trondheim parkering er årets vinner av Trondheim kommunes servicepris. Den ble delt ut under Arbeidsmiljødagen som arrangeres i Trondheim spektrum torsdag.

- Vi er kjempeglade. Dette har vi jobbet med i ett år, sier seksjonsleder Steinar Myhr i Trondheim parkering.

Hårete mål

Han ble nemlig i fyr og flamme på den forrige Arbeidsmiljødagen da prisen ble utdelt til Trondheim byarkiv.

- Jeg satt og hørte på vinnerne og tenkte at dette blir et hårete mål for oss som deler ut «dritt» i form av gule lapper til byens befolkning hver eneste dag. Da jeg kom tilbake til kontoret var det en del ansatte som lo over ambisjonsnivået, sier Myhr.

Trondheim parkering satte raskt ned ei forebyggende gruppe som skulle se på ulike tiltak for å gjøre noe med renommeet til etaten.

- Vi deler ut 40 000 bøter hvert år, og har 10 000 kunder hver dag. Å vinne serviceprisen var nesten en selvmotsigelse. Men jeg sa hele tiden at den skulle vi vinne, sier Myhr stolt.

Gir prispenger til Streetlight

Vinneren av Trondheim kommunes servicepris får 20 000 kroner, og Trondheim parkering har allerede bestemt at pengene skal gå til Streetlight, organisasjonen som blir drevet av trønderen Erlend Johannesen i Filippinene.

Trondheim parkering har 65 ansatte, og er vant til å få mye kjeft fra frustrerte bilister. Myhr forklarer at de har jobbet hardt med å få ut et klart budskap.

- Vi ønsker ikke å gå rundt og dele ut bøter, men vi ønsker å yte service og vise folk hvordan de parkerer korrekt. I stedet for å skrive ut bøter på Skistua på ettermiddagen, så dro vi dit fra morgenen av. Vi ga kundene informasjon om hvordan de kunne parkere korrekt og delte ut appelsin, forteller Myhr.

Møte med drosjenæringen

En av kundegruppene som det alltid har vært en del klager fra, er drosjenæringen. Drosjer må ofte hente kunder på vanskelig tilgjengelige steder, og det fører ofte til feilparkeringer.

- Vi tok kontakt med Trønder-taxi, og deltok på et allmøte. Vi spurte hva vi kunne gjøre for å slippe å være i konflikt med dem hele tiden. Det kom mange gode forslag, og jeg vet av ansatte som har fått klem av drosjesjåfører i etterkant av dette møtet, sier seksjonslederen. .

Det ble også satt i gang flere interne aktiviteter, blant annet bollebaking og fellesturer. Myhr mener man må trives på jobb for å kunne yte service til kundene. Det ble raskt klart at tiltakene ga resultat, og den store gevinsten kom i form av lavere sykefravær.

- Sykefraværet blant ansatte har gått ned betraktelig. Det skal vi fortsatt jobbe med, lover Myhr.