Miljøvernminister Helen Bjørnøy om rushtidsavgiften i Trondheim:

«Ap har ikke skjønt poenget»

OSLO: Miljøvernminister Helen Bjørnøy (SV) kaster seg nå inn i debatten om rushtidsavgift som raser i Trondheim og tar et kraftig oppgjør med Trondheim Ap. - Politikere som sier nei til dette, mister sin troverdighet.

Saken oppdateres.

I helgen lovte SV-leder Kristin Halvorsen 150 millioner kroner i økt kollektivsatsing dersom Trondheim samler inn et tilsvarende beløp på rushtidsavgift. Dette ble kontant avvist av ordfører Rita Ottervik (Ap), som tirsdag fikk støtte av statsminister Jens Stoltenberg.

Med nå øker SV valgtemperaturen i Trondheim. Med Klimameldingen under pekefingeren fyrer partiets miljøvernminister Helen Bjørnøy av følgende bredside:

- Rushtidsavgift i kombinasjon med store radikale kollektivtiltak er det viktigste enkelttiltaket lokale politikere i Trondheim og andre storbyer kan bidra med i klimakampen. Politikere som sier nei til dette mister sin troverdighet, sier Bjørnøy til Adresseavisen.

- Opp til velgerne

Nå oppfordrer Bjørnøy velgerne i Trondheim rett ut til å droppe regjeringspartneren Ap, til fordel for SV og andre partier som «har skjønt poenget».

- Det er nå toget går. Klimaet har ikke tid til å vente i fire år. Derfor må velgerne i Trondheim velge politikere som våger å sette klimapolitikken ut i praksis.

- Du oppfordrer rett og slett folk til å droppe Ap til fordel for SV?

- Ja, det gjør jeg. Dette handler om troverdighet. Vi kan ikke vedta ambisiøse planer nasjonalt som blir motarbeidet lokalt.

- Vil du oppfordre Rita Ottervik og Arbeiderpartiet til å snu i denne saken?

- Jeg vil heller oppfordre velgerne til å stemme på politikere som har skjønt poenget. Det er viktig at velgerne ser forskjellen, at velgerne ser hvem som tør å satse på en effektiv transport- og miljøpolitikk. Det er velgerne selv som nå har muligheten til å avgjøre om Trondheim skal få overført store ressurser til kollektivtrafikk, få orden på trafikken og - aller viktigst - få orden på luften og miljøet.

Vil strupe belønningsmidler

Ifølge Bjørnøy er ikke troverdigheten det eneste Trondheim og andre byer som fastholder sitt nei til rushtidsavgiften, kommer til å miste.

Bjørnøy gjør det klinkende klart at et nei til rushtidsavgift nå, vil innebære at belønningsmidlene stanses og at andre byer blir prioritert i årene som kommer.

- Har du dekning i regjeringen og hos statsminister Jens Stoltenberg for dette?

- Jeg har dekning for dette i Klimameldingen regjeringen har lagt frem. Der står det svart på hvitt at vi skal styrke belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk eller tilsvarende ordning og prioritere byområder som ønsker å utprøve veiprising, differensierte bompengesatser og andre trafikkregulerende tiltak, sier Bjørnøy - som legger til at Klimameldingen ikke slutter å gjelde bare fordi Arbeiderpartiet skal drive valgkamp.



Velger miljøet foran Ap

Bjørnøy erkjenner at hun nå kommer med kraftig kost mot sine SVs regjeringspartner Ap.

- Men som miljøvernminister har jeg et stort ansvar for at Klimameldingen blir gjennomført som avtalt mellom oss tre partiene.

- I Trondheim argumenterer Ap med man vil gjennomføre andre tiltak - flere kollektivfelt og trafikkregulerte gater - og at regjeringen må belønne dette også?

- Dette skal de ha ros for. Men nå må det kraftigere prioriteringer til. Dette er ikke noe man kan nærme seg stykkevis og delt, men fult og helt, fastslår Bjørnøy.





 
På forsiden nå