I morgen og i formiddag har en rekke bankkunder ringt Danske bank og varslet fra om falske e-poster. Kundene har mottatt en e-post fra en avsender som utgir seg å være banken. Men det er ikke Danske bank som har sendt ut e-posten.

E-posten omtales som fishing - at svindlere prøver å fiske etter personlige opplysninger til bankkunder.

Lureri

- Noen prøver å få tak i personopplysninger, kontoopplysninger, kortopplysninger og lignende ved å utgi seg for å være banken i formen på e-posten, sier kommunikasjonssjef Stian Arnesen i Danske bank.

I morgentimene hadde et femtitalls personer ringt til banken og varslet fra.

- De aller fleste ringte oss for å varsle oss, enn å spørre oss. Det viser at dette var et dårlig forsøk. Vi ser også at det er sendt ut til personer som ikke er kunder i vår bank. Avsenderen sitter med en bunke e-postadresser og gambler på at noen er kunder hos oss. Danske bank har cirka fem prosent av personmarkedet i Norge, så de vil treffe på hver tjuende e-post, sier Arnesen.

Banken har så langt ikke funnet ut hvem som står bak fishing-mailene.

Ukjent avsender

- Nei, vi vet ikke det. Men våre it-eksperter arbeider kontinuerlig med å prøve å få stengt denne nettsiden. Dessverre ser man at dette er en del av bank-hverdagen i 2014, mener Arnesen.

- Hva er ditt råd til kunder som kan ha latt seg lure?

- Kontakt banken din, slik at du kan få sperret kort og kontoer så fort som mulig. Så blir det et spørsmål om man har opptrådt utilbørlig eller ikke. Historisk har vi sett at banken har dekket tapet hvis man har blitt lurt, sier Arnesen.

Kommunikasjonssjef Stian Arnesen i Danske bank mener svindelforsøket som ble sendt ut på e-post til mange nordmenn tirsdag var et dårlig forsøk på fishing. Foto: Danske bank