Dette skal skje mye i regi av Miljøpakken de nærmeste fire årene. Et nesten enstemmig bystyre i Trondheim gikk inn for handlingsprogrammet frem til 2017 i kveld.

Etter tre ukers forhandlinger ble miljøpakkekameratene enig om et omforent forslag. Pensjonistpartiet sluttet seg til dette.

Fremskrittspartiets seks representanter ble dermed stående alene om å si nei.

Utfordret Frp

Dette fikk Ap-representanten Geir Waage til å spørre Frps talsmann Halvor Bueng om ikke landets samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen (Frp), kunne sørge for at hele det lokale bomsystemet kunne skrinlegges og staten til å ta hele utbyggingskostnaden. Det ville være helt i tråd med Frps politikk på samferdsel.

Til dette svarte Bueng at det kunne naturligvis ikke samferdselsministeren.

- For bystyret har bedt Stortinget om å få kreve inn bompenger, og da kan ikke Solvik-Olsen gå imot det.

Bomsystem til 90 millioner kroner

Totalt skal det investeres nær 5,2 milliarder i perioden frem til og med 2017. Sykkeltiltakene beløper seg til 580 millioner, 195 millioner skal brukes på trafikksikkerhet, noe over 100 millioner på tiltak mot støy. Det koster 90 millioner å bygge det nye bomsystemet.

Men Miljøpakken varer frem til og med 2023. I løpet av den neste perioden skal det investeres nye 5,9 milliarder. En hovedsatsing er kollektivtrafikken, og sykkelsatsingen fortsetter. Største enkeltprosjektet er Byåsen tunnel. Men det er ikke bevilget penger til alt dette. Mye vil trolig avklare seg gjennom de kommende bymiljøavtalene og rullering av Nasjonal Transportplan om fire år.