Klokka 00.00 natt til mandag 17. mars settes de 14 nye bomstasjonene i drift i Trondheim og Klæbu. Etter at Adressa.no skrev om åpningsdatoen onsdag ettermiddag har det vært stort engasjement blant leserne både i debattfeltet og på Adressa.nos Facebook-side.

For øyeblikket er det over 200 kommentarer til bomstasjonenes inntog i trafikken i trondheimsområdet.

Fra Trondheim til Bomheim

Evy Wangberg mener pengene bør brukes på å reparere veiene som er i området. Det er utrolig mye hull, sier hun og får bifall i form av mange «likes» på Facebook.

Line Holmstrøm foreslår at bomleie trøndere flytter til Ålesund. Hun lokker med følgende innsalg: «Her fins det ikke en eneste bomstasjon, heller ikke noen fotobokser. 12 kr i timen for å parkere i sentrum».

Enkelte av debattantene er svært negativ til bomstasjonene og beskrivelser som «tragisk, flåing og hinsides fornuft» går igjen i debatten. Noen har gitt Trondheim ett nytt navn og omdøpt byen til Bomheim.

Roger Møllegaard Brevik frykter konsekvensene av de nye bomstasjonene: «Kondolerer. Snart er Midtbyen helt død».

«Fire nye bommer til jobb»

Det er spesielt plasseringen av enkelte av bomstasjonene som setter sinnene i kok.

Linda Schei Eggen skriver «Hyggelig for oss som bor midt i mellom alle bomstasjonene. Bor ved Nardokrysset og her kommer man seg ingen vei uten å måtte innom en haug med bomstasjoner alle veier!!! Og busstilbudet er jo rett og slett latterlig!!!!».

Hanne Karlsen sier at hun bor på bygda, og hun vil fra 17. mars få fire nye bommer til og fra jobben. Miljøpakken har tidligere forklart at det vil være slik at man betaler kun én gang i løpet av en time innenfor hvert enkelt snitt. De 11 bommene på innsiden av Omkjøringsveien er ett snitt. De tre bommene på Byåsen er ett snitt. I tillegg kommer dagens fire bomsnitt: Klett, Sluppen (inkludert Fossestuvegen), Kroppan (som er de tre bommene på Tonstad) og Være.

Berit N mener det er urettferdig plassering av bomstasjonene. «Hvorfor er det bestandig vi på Moholt-og Byåsensida av byen som må belastes for bompenger. Når kommer det innkreving for de som bor på Lade?», spør hun.

Solgte bilen

Stortingsrepresentant for Sør-Trøndelag, Sivert Bjørnstad (Frp), har kastet seg inn i diskusjonen og sier: «Dette er vedtatt av de rødgrønne i Trondheim, med støtte fra den forrige regjeringen. Frp stemte imot dette i bystyret».

Miljøpakken håper at flere benytter seg av alternativ transport etter at bomstasjonene kommer opp. De håper at flere vil benytte seg av kollektivtilbudet eller tar beina eller sykkelen fatt.

Torleif Hoff har allerede tatt innover seg den nye hverdagen. «Nå har jeg solgt min bil, bor i Midtbyen, fant ut at nå leier jeg bil de ganger jeg har bruk for en. Inkludert avgifter leier jeg for 300 kr pr. dag, Ellers bruker jeg sykkel« skriver han i kommentarfeltet.

Det er flere som ikke lar seg provosere over bomstasjonene, og Frode Thorjussen ber folk om å slutte å syte. «Det finnes faktisk verre ting i verden enn noen bomstasjoner!» understreker han.

Vil ha gratis bom i helgene

Vegard Buhaug mener man har et valg, nemlig å ikke betale bom. «De fleste av oss har to bein å gå på, kapital til å kjøpe sykkel og evnen til å røre på seg! Veibommene forsvinner ikke uannsett hvor mye Ola og Kari klager, så jeg foreslår å bare IKKE passere dem (innenfor de rettslige rammer)!», skriver han i debattfeltet under artikkelen.

Andre er mer kritiske til hvordan bomsystemet skal fungere. May-Britt Olsen skriver «Mer urettferdig bom system skal en lete lenge etter, om en kunne ha kjørt gratis etter kl. 18 00 og gratis i helgene kunne jeg med et nødskrik ha akseptert dette her».

Flere av bilistene mener at de betaler en vel stor andel av regningen. Bjarte Nilsen skriver i debattfeltet at syklistene bør betale for sin egen hobby. Han får raskt svar fra Hans EH som skriver: «Hvorfor skal ikke bilistene betale for de helseplagene de påfører folk med svevestøv og støy, for ikke snakke om alle personskadene ved «uhell» og miljøødeleggelsene?»

Denne bommen i Gamle Osloveg er én av 14 nye punkter i Trondheim.