Eldar Rønning har mange ganger hatt hjertet i halsen under trening på rulleski. Han støtter Petter Skinstads oppfordring om at rulleskiløpere må gå midt i kjørefeltet.

Rønning trener cirka 300 timer på rulleski hver sommer.

- Det er tryggere for oss å gå på rulleski i veien enn på gangveien, mener Eldar Rønning.

Han har selv opplevd flere skumle episoder. For halvannet år siden havnet han på panseret på en bil i Byåsen i Trondheim. De gikk på fortauet og skulle krysse en sidevei da uhellet skjedde.

- Vi var flere som skulle krysse en fotgjengerovergang på Dalgård da det kom en bil kjørende rett ut i fotgjengerfeltet. Sjåføren tittet seg til venstre da vi kom fra høyre. Jeg hadde ikke sjanse til å stoppe og måtte skli på rumpa over panseret, forteller landslagsstjernen.

Støtter Skinstad

Han mener farten og mangelen på bremser gjør det farlig å gå på gang- og sykkelveier der folk ferdes til fots.

- Det er helt klart best å gå i veien. På gang- og sykkelveier må vi krysse kantsteiner, fotgjengeroverganger og det er fotgjengere der. Det gir farlige situasjoner og gir dårlig treningsutbytte. Det er veldig dårlige muligheter til å bremse på rulleski, sier Rønning.

Eldar Rønning støtter langt på vei utspillet fra Petter Skinstad om at rulleskiløpere bør gå midt i kjørefeltet.

- Midt i kjørefeltet er et definisjonsspørsmål. Men jeg bruker å gå godt ut fra hvitstripa, slik at bilene ikke kan kjøre forbi hvis det kommer motgående trafikk.

Går man midt i kjørefeltet kan ikke bilistene gamble på å sneie oss når det kommer trafikk i mot. Da må de enten bremse farten eller kjøre på oss. Jeg har selv opplevd hva som skjer når vi går helt ute på hvitstripa, sier Rønning og forklarer:

- Det er noen bilister som ikke orker å bremse ned, men kjører forbi selv om det kommer bil i mot. Da er vi 20 til 50 centimeter fra den sikre død. Det er mange situasjoner der jeg har hatt hjertet i halsen, sier Rønning.

Han legger til at han av og til går på hvistripa for å slippe forbi trafikk hvis det danner seg kø bak ham.

Cowboyer

Flere av episodene har skjedd i Byåsen.

- Jeg har hatt noen episoder der bilisten har stoppet opp etter å ha sneiet meg, selv om de har hatt fri bane i motgående kjørefelt. Da har jeg spurt dem om de har egne barn og om de hadde passert dem med 20-30 centimeters margin i 50-60 kilometer i timen beskriver han.

Men Rønning tar også selvkritikk som rulleskiløper.

- Jeg opplever at de fleste bilister tar hensyn. Jeg kjenner også på meg selv at vi også kan være litt cowboyer i trafikken, og skjønner at bilistene kan bli irritert når vi hopper ut og inn av veibanen.

Meget viktig trening

Han påpeker hvor viktig rulleskitreningen er for eliteløpere. Det er i sommerhalvåret man legger grunnlaget for vinterens konkurranser.

- Vi trener nesten mer på rulleski om sommeren enn vi går på ski om vinteren.

Og rulleskiløypene dekker ikke behovet for treningen.

- Skal man gå seks mil på Saupstad blir det 20 runder og mye bakker. Å trene 300 timer i en rulleskiløype kommer aldri til å skje. Bilistene vil nok fortsatt se oss i veibanen. Vi går ikke bare rundt i lysløypa om vinteren heller. Vi søker nytt terreng som er bra med tanke på treningen, sier Rønning som vil minne om at to av Norges mest populære idrettsutøvere, Therese Johaug og Marit Bjørgen også trener på veien.

- Man kan tenke på at det er akkurat på veien vi legger grunnlaget for det så mange heier på om vinteren, avslutter Rønning.