Løftet seg med ny racerelbil

NTNU-foreningen Revolve klatret nesten til topps i verdens største motorsportarrangement for studenter.

NTNU-foreningen Revolve jublet for 6.plassen under Formula Student i Silverstone i England forrige helg.  Foto: Martin Sollie/Revolve NTNU

Saken oppdateres.

I konkurranse med totalt 114 universiteter fra 38 ulike nasjoner, løftet ingeniørstudentene seg betydelig fra tidligere år. I forrige uke reiste studentforeningen Revolve fra NTNU til Silverstone, Northamptonshire i England for å delta i Formula Student - verdens største motorsportarrangement for studenter. I helgen fikk de presentere og konkurrere med sin nye elbil KOG Arctos R på Formel 1-banen i Silverstone, som resulterte i 6.plass i konkurransen. Dermed klatret de hele ti plasser, noe som er en betydelig økning fra de to tidligere årene laget har deltatt , med henholdsvis 17.plass i 2012 og 16.plass i fjor.

- Stemningen i gruppen er veldig bra, og vi er veldig fornøyde etter konkurransen i helgen. Vi er en gjeng som har brukt mye tid sammen, er sammensveiset og er gode venner generelt. Det er noe vi sitter vi igjen med etter hver gang, sier kommunikasjonsansvarlig, Magnus Buseth, til adressa.no

Lettere med elbil

I gjennom ett år har studentorganisasjonen med ingeniørstudenter fra elleve ulike studieretninger ved NTNU, jobbet for å videreutvikle og bygge racerbilen sin. De har brukt fritid og helger, og i våres kunne de presentere det som ble betegnet som Norges første elektroniske racerbil på fritiden.

- Hensikten med hele prosjektet er å få praktisk erfaring, så det med elbil er noe vi ser på som veldig spennende ved å prøve på noe nytt. Med elbil får man bedre akselerasjon, også har man muligheten til å få totalt sett lettere bil i vekt. Med minst mulig kilo får man en raskere bil, forteller Buseth om bilen som har en vekt på 174 kilo.

Han forteller at bruken av elbil i år også gir utfordringer når de skal beregne bruken av batterier i løpene.

- Man må være veldig nøye med dimensjoneringen av batteriene, for det må være nok batteri for å komme i mål. Batteri veier jo mest på bilen. Man vil ikke ha for store batterier eller for små, så det er innviklet, sier han.

Han forteller at alle lagene som kom foran dem i konkurransen brukte elbil, noe som de tror har vært med på å løfte dem i mesterskapet.

LES OGSÅ: Dette er Norges første elektroniske racerbil.

Detaljert forretningsplan

Men konkurransen er langt ifra bare noen racerløp. Deler av av mesterskapet går ut på såkalte statiske events, der de må gi dommerne en detaljert beskrivelse av produktet sitt.

- Vi har en designpresentasjon av bilen, hvor dommerne skal vurdere hvorfor vi har valgt de ulike løsningene og materialene. Da må vi vise dommerne at vi er bevisste på de valgene vi har gjort ved å presentere en forretningsplan, kostnadsrapporter, etc. . Det er en veldig detaljert rapport på 250 sider som inneholder alt om hver eneste bolt og skrue i bilen, sier han.

Dette mener han er veldig nyttige erfaringer å få med seg ved siden av studiene.

- Vi får mye erfaring med prosjektarbeid med det å jobbe i team, siden vi er veldig tverrfaglig med studenter fra 11 ulike ingeniørlinjer, sier Buseth.

I motsetning til flere av konkurrentene er sjåførene av racerbilene rekruttert innad i forreningen.

- Det er noe vi er litt stolte av, for det er en del lag som henter inn sjåfører eksternt. Vi har totalt fem sjåfører som har øvd på gokart og simulator det siste året, men hver sjåfør kan ikke delta på mer enn to av løpene. Det er for å unngå at noen vil få tak i en veldig god sjåfør som vil dominere løpet, sier han.

Strengere i Tyskland

De siste ukene har alle de 46 studentene i foreningen jobbet døgnet rundt på skiftordning for å stille best mulig forberedt til mesterskapet i Silverstone. Tilbake i Norge forbereder de seg nå til neste barriere, som blir å konkurrere på Formula Student-mesterskapet i Hockenheimring, i nærheten av Frankfurt i Tyskland. Dit reiser de den 29.juli, men selv med 6.plassen i friskt minne, forbereder de seg på tøffere konkurrenter i Tyskland. Formula Student arrangeres også i USA og Asia.

- Lagene fra Silverstone har nå fått muligheten til å utbedre feil, og vi møter også andre lag som ikke konkurrerte i England, spesielt en del tyske lag som er veldig gode. Vi møter nok enda tøffere dommere, for det er kanskje litt typisk tysk å være veldig nøye og rigid. Så vi møter generelt tøffere konkurranse, men det skal vi forberede oss på, sier Buseth offensivt.

Han har god tro på at NTNU-studentene kan løfte seg enda høyere de kommende årene, og viser til at lagene over dem i år har langt mer erfaring fra tidligere enn det Revolve har gjennom bare to år.

- Nå har vi på kort tid tatt igjen toppen, men målet er selvfølgelig å vinne! Kanskje neste år! sier Buseth.

På forsiden nå