- Vi kan ikke konkludere, men vil se på hva vi kan få til for å forbedre tilbudet ytterligere, sier kommunikasjonssjef i AtB, Grete Opsal.

I april i fjor gikk AtB gikk ut med beskjeden om at ruteheftene settes ut av produksjon. Årsaken var at veldig mange kunder har gått over til digitale kanaler. Det skapte store reaksjoner, og blant andre gikk bystyremedlem Sven Otto Nilsen knallhardt ut mot buss-selskapet som i stedet for ruteheftene gikk over til å tilby brukerne A4-ark på de rutene de ønsket papirversjon av.

8000 pensjonister

I løpet av høsten har reaksjonene fortsatt, og spesielt pensjonistene har jobbet hardt for endringer fra AtBs side. I forrige uke var lokallaget til Landslaget for offentlige pensjonister (LOP) og Pensjonistenes Fellesorganisasjon i Trondheim (PFO) i møte med selskapet. Til sammen representerer disse over 8000 pensjonister.

- Vi ønsker at det fortsatt skal være mulig for dem som ønsker det å få rutetabeller på den gamle måten mot betaling. Vi vet ikke hvilken verden AtB lever i, men vi vil gjøre ledelsen oppmerksom på at det fortsatt er trafikanter som verken har eller bruker PC, eller har tatt i bruk smarttelefon. Spesielt gjelder det kanskje eldre mennesker, men også mange andre grupper av trafikanter, sier leder i LOP, Kjell Edvard Helland.

Han mener det er håpløst med den uhåndterlige bunken med ark som sendes ut til de som ønsker ruteheftene.

Flere hundre sider A4-sider

- Vi har bestilt og fått tilsendt denne ruteinformasjonen. Den er på flere hundre sider i A4-format. Portokostnader er 66 kroner, samt kostnader for opptrykking. I tillegg er den uhåndterlig til daglig bruk, sier Helland med støtte fra styremedlem Aage Borrmann og leder av PFO, Bjørn Gurihus.

De minner om at AtB er et offentlig fylkeskommunalt busselskap, og har dermed også en klar samfunnsforpliktelse når det gjelder å gi en best mulig kundeservice ovenfor alle sine trafikanter.

Også bussjåfør gjennom 40 år, Per E. Kufås er oppgitt over at rutetabellene ikke finnes.

- Som sjåfør er det håpløst å bruke det store heftet med A4-ark vi har på en effektiv måte. Ofte blir vi stoppet på gata, og med rutehefte på innerlomma kunne vi svart publikum der og da. Det er jo også en del turister i byen som det er enklere å gi rutehefte enn å forklare hvilken app som skal lastes ned også videre, mener sjåføren fra Nettbuss.

AtB: - Må skje automatisk

Kommunikasjonssjef i AtB, Grete Opsal sier at de vil se på forbedringer, og at innspillene tas på alvor.

- Men de små ruteheftene som vi kjenner fra før kommer ikke tilbake igjen, sier Opsal.

- Hvorfor ikke?

- For at vi skal levere trykte rutehefter må det være en automatisk prosess, og gå inn i vårt vanlige arbeid. Med de gamle ruteheftene var det masse manuelt arbeid i selve prosessen, mens det vi nå leverer blir hentet direkte fra ruteplanleggingsverktøyet vi bruker. Det mener vi gir et bedre tilbud og informasjon til våre brukere, men det krever større flater enn det ruteheftet vi hadde tidligere, sier hun, og påpeker at et rutehefte også blir utdatert når det oppstår endringer underveis. Dette er den viktigste årsaken til digital og oppdatert ruteinfo.

Økonomisk spørsmål

Selskapet sparer 44 tonn med papir, og nærmere to millioner kroner i løpet av et år ved fjerning av ruteheftene. I tillegg ønsker AtB ifølge Opsal å gi kundene så forutsigbar og rett ruteinformasjon som mulig gjennom digitale kanaler som blant annet atb.no, reiseplanleggere og sanntidsinformasjon.

- Men en hel haug med løsark i A4-format er ikke akkurat letthåndterlig. Hva tenker dere om det?

- Vi skal se på formatet, og om det kan gjøres mindre. Vi vil også se om det er mulig å samle rutene og gjøre det mer håndterlig enn i dag. Tilbakemeldinger vi har fått på at vi sender ut de rutene folk ber om er positive, og som sagt vil vi jobbe for å forbedre tilbudet enda mer, sier Opsal.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Kjell Edvard Helland (t.h.) er leder for landslaget for offentlige pensjonister i Trondheim, Aage Borrmann er styremedlem og Bjørn Gurihus er leder av Pensjonistenes Fellesorganisasjon i Trondheim. Til sammen representerer disse over 8000 pensjonister, og ønsker at AtB skal selge ruteheftene. Det sier AtB nei til, men lover å gjøre forbedringer. Foto: Roy Tommy Bråten
Buss-sjåfør Per E. Kufås. Foto: Privat