Køer av busser og lastebiler med kofferter, et mylder av spanjoler til og fra, og innimellom alt står det personer med gule vester og peker i alle retninger.

Som tilfeldig forbipasserende så det lettere kaotisk ut på turistskipskaia lørdag morgen, men hvis du gikk tettere på, så du raskt at her var ingenting overlatt til tilfeldighetene.

5000 passasjerer

Cruisebåten «Monarch» bruker byen som snuhavn, noe som betyr at i løpet av dagen skal 5000 spanjoler reise via Værnes.

En rekke aktører har i lengre tid forberedt seg til dette som er sommerens første store snuoperasjon, og dermed også den store logistikk- testen hvor alt bør gå på skinner.

- Er bussene til 96 Madrid-passasjerene klare nå? spør Andreas Storl, daglig leder i European Cruise Service.

Han får tommelen opp av koordinator Fabiola Torp Herfjord i Trondheim Havn.

- Det er i alt 216 som reiser til Madrid nå, svarer hun raskt.

Høy puls

I hånden har hun en bunke med papirer. Her er listene over alt som skal skje fra morgen til kveld i løpet av lørdagen. Det er i realiteten også en liste over alt som kan gå galt.

- Nå har jeg høy puls. Det er i prinsippet jeg som har organisert alt. Selv om jeg startet arbeidsdagen klokken seks i dag, har jeg ikke spist frokost ennå, smiler Fabiola, mens hun svarer på spørsmål fra folkene rundt i et hurtig tempo.

Her kan du lese at cruiseturistene roser Trondheim

Til nå har det største problemet vært lavvann.

- Da vi startet lastningen av bagasje klokken åtte i dag, var det fjæra sjø, noe som gjorde det vanskelig å få bagasjebåndet på plass, sier hun.

Men de fant raskt en løsning på problemet, så det medførte ingen forsinkelser i logistikken.

- Hvis en ting går galt, så forplanter det seg raskt. Blir bagasjen forsinket til Værnes, blir det også forsinkelser i transporten av passasjerer fra Trondheim. Det igjen vil medføre forsinkelser i flyavganger, noe som igjen vil bety at passasjerer i Spania ikke kommer seg videre i rett tid, forklarer Torp Herfjord.

Her kan du følge med på aktiviteten rundt cruiseskipet.

En lastebil for hvert fly

I skipets lasterom jobbes det på spreng. Det lempes kofferter i høyt tempo. For selv om det er et bagasjebånd der, er det ikke drevet av en motor. Det betyr at alle koffertene må lempes i land manuelt.

- Hvert fly har sin egen fargekode, og vi har beregnet en bil til hvert fly. Ansvarlig for logistikken av bagasjen, Tor Skaug i firmaet Hob gods, viser frem et fargerikt skjema med alle detaljene.

Bak bilen som lastes, står det allerede fem lastebiler i kø.

- Vi har mange mann her på kaia. Nede i lasterommet er det skipets mannskap som lemper bagasje, forklarer han.

Selv om det er sterke menn, er jobben tung.

- Nå skulle de hatt litt sjokolade, sier en av mennene på kaia, som finner frem en pose med Nidars favoritter.

- Look here, energy, sier han, og sender sjokoladeposen ned til bagasjelemperne.

- Thank you, sier de, og smiler tilbake.

Bunadskledd

Ved Langangen står bunadskledde Benedikte Steen i Svalbardbunad. Hun deler ut kart over Trondheim til nyankomne turister, og de som vil får også en liten sjokoladebit. Hun svarer ivrig på spørsmål fra vitebegjærlige turister.

- Jeg får mange spørsmål. Noen er ganske morsomme, sier hun, og forteller:

- En spurte om Norge var en del av Tyskland? Da måtte jeg korrigere, sier hun.

LES HER: Cruise millionbutikk for Trondheim

En annen spurte om Norge hadde andre årstider enn sommer og vinter.

- Og andre igjen sier at jeg har på meg en artig kostyme, smiler hun.

Aktivitet hele dagen

Det eksisterer planer for aktiviteter og transport helt frem til klokken 22 i kveld.

- Vi har 10 guider som skal ta med gjestene på bytur, og det er ansatt 50 spansktalende som skal hjelpe til på kaia, hotell og på flyplassen, sier koordinator Fabiola Torp Herfjord.

Fargekode: Hver koffert har fått en fargekode, som viser hvilket fly den skal senedes med. Foto: Jonas Bjoerkli;Jonas Bjørkli, Adresseavisen
Turistvert: Benedikte Steen deler ut kart og sjokolade til turistene på kaia. Foto: Jonas Bjoerkli;Jonas Bjørkli, Adresseavisen