Miljøpakken i Trondheim skal bygge den etterlengtede brua på Sluppen i Trondheim, og nå har fagjuryen blitt enstemmig enig om vinneren. Det var fem forslag som konkurrerte om oppdraget.

- Øker attraktiviteten

Til slutt var det teamet fra Aas-Jakobsen med flere som ble kåret til vinner av plan– og designkonkurransen. Det vil bli innledet forhandlinger med vinnerteamet om prosjekteringsoppdraget rett over jul. Det skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

- Vinnerforslaget til ny bru over Nidelva og styrking av elvekorridoren vil øke attraktiviteten for Trondheims befolkning, sier planprosjektleder og juryleder Terje Simonsen i Statens vegvesen.

Juryen er satt sammen av fagfolk fra Statens vegvesen, Trondheim kommune, Norske arkitekters landsforbund og Norske landskapsarkitekters forening.

Miljøpakken har en økonomisk ramme på 540 millioner kroner.  Dersom planlegging og anleggsfase går som forutsatt, kan ny bru åpnes sommeren 2018.

- Ekstra anerkjennelse

Daglig leder Ola Garli ved Aas-Jakobsen i Trondheim forteller at de fikk vite den gledelige nyheten på fredag i forrige uke.

- Vi er svært takknemlige for å bli kåret til konkurransens vinner. Det er et viktig og prestisjefullt oppdrag, sier han.

- Det var anonym vurdering av de fem forslagene, og det betyr en ekstra anerkjennelse av vårt teams unike kompetanse, mener han.

Men han avventer kakefeiringen til klagefristen i januar har gått ut.

- Jeg har vært med i denne bransjen lenge. Jeg feirer ikke før alt det formelle er på plass, sier han.

Juryens begrunnelse:

Vinnerforslaget «Tango» er ei skråstagbru, båret av et skråstilt tårn, plassert bakoverlent  med foten i tunnellutløpet, nær skrålia i bakkant. Et viktig grep er å foreslå rundkjøringen i vest senket noe i forhold til innbyders eget konsept, og dessuten forskjøvet  nærmere elvebredden. Skråstagbruer har fordeler når det gjelde å spenne over elva uten dominerende understøtting og dermed oppnå god tilpassing i det trange elvelandskapet.

Designmessig balanserer det skråstilte tårnet og skråstagene godt mot den hellende brubanen. «Tango» er på grunn av den designmessige utformingen alene om å kunne vinne fordeler av større helning mot vest. Designmessig framstår brua som den mest moderne av de 5, og er en bru av «vår» tid.